fredag 3. april 2009

Påskeprosjekt


Fruen handlet garn til den store gullmedalje i København, og nesten alt er planlagte prosjekt til egen person. Dette er ikke vanlig, det strikkes jevnt til alle andre og fruen tasser rundt i lett reduserte jakker fra diverse rimelige butikker. Det skal det bli slutt på.
For å ta dette i systematisk rekkefølge, hvor vi begynner på bunnen:
Rødt ullgarn, skal bli jakke. Mønster finnes, garn må nøstes.
Hvitt og svart garn, 80% ull, 20 % bomull, skal bli jakke. Det jaktes på perfekt modell, pinne 3 -4. Garn må nøstes
Hvit merinoull, skal bli jakke. Mønster finnes.
Grønt garn, 65% merinoull, 35 % silke, skal bli topp. Mønster finnes.
Rødt garn, 70 % kasjmir, 30 % silke. måtte bare ha et nøste - superlekkert. Kanskje et skjerf? Blondestrikk? Tiden vil vise.
Ja, det var det. Fruen synes hun har vært flink. Vanligvis kjøpes det en bunt her og en bunt der, og så blir det aldri nok til annet enn skjerf og luer. Og tro oss, vi har nok skjerf og luer...
Påskens prosjekt blir den røde jakka. Den er ganske enkel, og egner seg ypperlig til hyttestrikk i dunkel belysning. Problemet er jakka til Q, som er sterkt ønsket. Fruen er kommet forbi ermfelling, og ser en ende på bolen. Det føles som om ermene blir i dobbel perlestrikk, ettersom man begynner å bli kvalm av mønsterstrikk og det er tungvint å drasse med Kaffe Fassettboka hvor enn man skal.
Har dere noen påskeprosjekt?

5 kommentarer:

  1. ha - jakke til deg selv, at du ikke får panikk? Jeg har sååå lyst å strikke en ullkofte til emg selv, men er redd for at det vil bli noe som først er ferdig til jeg entrer gamlehjemmet.

    Mine prosjekter begrenser seg derfor til barneartikler: jeg skal strikke ferdig en ullbukse (til å ha utenpå tøybleiene) og jeg skal fortsette på babyteppet i alpakka. legg merke til at jeg sier fortsette; jeg tør nemlig ikke sikte såpass høyt som om at jeg skulle bli ferdig ila påsken, nei! teppefrist er satt til St. Hans, det må jeg klare :p

    Goood strikkepåske! Når mine barn blir større vil jeg bli som deg, sitte på hytta og strikke!

    SvarSlett
  2. Når dine barn er så store som mine er de kanskje ikke like takknemlige for mors hjemmestrikkede...Jeg strikket masse til dem da de var små, men W nekter å bruke noen av mine produkter og Q legger sterke føringer. Nå vil jeg ha noe selv!
    Bilder kommer etter påske.

    SvarSlett
  3. Jeg er ferdig med lua mi! Ble så ivrig at utvelgelse av mønster, kjøp av garn og selve produksjonen gikk unna i rekordfart.

    Så nå sitter jeg med ny lue, men har intet påskeprosjekt legner ;)

    SvarSlett
  4. Hm, tenkte jeg ikke på...
    Jaja, får strikke til fremtidige barnebarn da :p

    Eller kalde barn i Russland som trenger ullstrømpebukser året rundt.

    SvarSlett
  5. Anaruh:Nå fikk jeg dårlig samvittighet - jeg har ikke tenkt på kalde russerbarn. Må flytte fokus...
    Synline: Et tveegget sverd! Morsomme prosjekt har en tendens til å fly av pinnene.

    SvarSlett