mandag 1. juli 2019

Broder din eigen bunad - ukeskurs


Bunader fra Øst-Telemark og Valdres, ikke brodert på dette kurset

Mandag pakket jeg bil og bag og satte kursen mot Raulandsakademiet for å holde ukeskurset Broder din eigen bunad. De to siste årene har jeg hatt dette kurset i en litt kortere versjon og jeg var faktisk ganske spent på hvordan det ville fungere som ukeskurs.
Det er tross alt ganske slitsomt å sitte så mye stille, og å brodere fra morgen til ettermiddag seks dager i strekk krever god rygg. Selv sitter jeg sjelden mer enn to timer sammenhengende og jeg så for meg skakkjørte deltagere og umotiverte sting utover uka.
Og hva skjedde ? I går kom jeg hjem fra en helt enestående uke. Fem damer har brodert lystig i vei på bunader fra Vest-Telemark, Oslo, Lundeby og Graffer. Vi har snakket om bunader, bunadhistorie, familieliv og litt av hvert annet.
Der jeg trodde dagene ville bli altfor lange og deltagerne ville kjede seg ble det heller lange dager med god tid til mengdetrening. Hvis det skar seg litt med en blomst hadde vi god tid og kunne unne oss luksusen i å sy kontursting en halvtimes tid for avveksling.
Det er lett å tenke at alt skal gå så fort, kjappe introduksjoner og påfølgende fordypning på egenhånd og mange etterspør kurs på youtube og videoer som kan sendes ut. Det kan fungere fint på noe, men det er noe helt eget med den direkte kontakten hvor vi kan se på forskjellen mellom høyre- og venstresving, diskutere hvorfor plansjen har runde blad mens påtegningen er spiss.
Plattsømmen er lik men likevel ulik på de ulike bunadene, og det finnes mange veier til målet. Dette er med på å bevare tradisjonen og opprettholde gleden ved å brodere bunad og forstå hvorfor vi har alle variasjonene som gjør bunadbroderiene så levende.

Og ære være kurssteder som Raulandsakademiet som har slike lange kurs hvor det er tid til fordypning i en verden hvor mye løses digitalt og ofte uten menneskemøter. Dagens tips er å stikke innom hjemmesiden deres og se om de har et kurs som passer for deg, enten i sommer eller helgekurs til høsten. Og om du synes dette blir i lengste laget kan du jo hygge deg med kurskalenderen til Norges Husflidslag. Der kan du søke sted og fagfelt og finne masse spennende i nærheten av der du bor.

Fortsatt god sommer, nå skal jeg pakke ut av bagen, fylle en koffert og sette kursen mot Tsjekkia. Praha, Kutna Hora, Karlovy Vary og hva nå enn vi måtte finne på. Jeg er spent på om vi finner igjen noen av stedene fra bilferien i 1993 eller om alt er forandret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar