onsdag 14. februar 2018

Bayeux


   
Bayeuxteppet...70 meter langt, 50 cm bredt...Et enestående stykke arbeid som viser hendelsene som førte til slaget ved Hastings og selve slaget. Det er utstilt i Bayeux, og forrige uke fikk jeg endelig sett det. Helt alene i salen i nesten en time med teppet bak skuddsikkert glass, dempet belysning og audioguide som fortalte hele historien. Etterpå utstillingen om teppet, en liten tur innom teppet igjen og da jeg gikk møtte jeg en barnehage bestående av omtrent tredve jublende barn. Man kan vel trygt si at opplevelsen ville vært noe annerledes om vi hadde kommet samtidig.

   

Bayeux er en hyggelig liten by, få turister en onsdag i februar og lett å finne frem i selv for en som er nybegynner i fransk. Tog går fra Gare St. Lazare i Paris og tar i overkant av to timer, så sant det da ikke akkurat har snødd i Frankrike for da kan togturen fort vekk ta nærmere fem timer.



Jeg ser ikke bort fra at både byen og museet er helt annerledes om sommeren, når det er flere turister overalt. Kanskje finner jeg ut det en annen gang, Normandie er et spennende område.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar