fredag 16. februar 2018

Aiguille en fete 2018



Detter var det egentlige målet forrige uke -  håndarbeidsmessen Aiguille en fete som i år ble arrangert for femtende gang. Aiguille en fete, som kanskje betyr pinneglede, nålefest eller noe i den dur, går av stabelen i begynnelsen av februar og i løpet av fire dager besøker omtrent 40000 mennesker messeområdet i utkanten av Paris.
Her kan du få inspirasjon, kjøpe utstyr og se utstillinger basert på årets tema.
jeg har lest om messa i noen år og hatt lyst til å besøke den og i år kom jeg meg av sted.

 

 

Det var en salig miks av store stands med symaskiner og stoff, store forhandlere av bånd og glidelåser og mindre stands med demonstrasjon av teknikker som knipling og filering. For min del var de sistnevnte og utstillingene mest inspirerende ( det kan jo selvsagt ha en sammenheng med at jeg ikke var på utkikk etter symaskin eller jerseystoff) og det var der jeg la igjen en og annen euro.

Jeg hadde satt av to dager siden jeg ikke visste hvor stor messa ville være og hvor lang tid jeg ønsket å bruke. For meg holdt det med en dag, jeg fikk sett alt jeg skulle se og trengte ikke dag to ( så da ble det en ekstra dag i Paris og det var helt greit altså). Det ble rett og slett litt vel mye folk og litt vel mye styr for å komme seg inn til kanten på noen av de mest populære standene. Men likevel - en fantastisk opplevelse.

Og til slutt noen praktiske tips hvis du vurderer en tur neste år:
- heng av deg jakka selv om det er milelang kø i garderoben. Det blir, for å si det pent, ganske varmt etter noen timer.
- ha med kontanter. Ikke alle tar kort, vipps har ikke kommet til Frankrike og det er ikke minibank innendørs.
- ha god tid, drikk vann og kos deg. Det er masse å se, og mye å la seg friste av. Jeg gikk en runde først og så gikk jeg tilbake til de standene jeg husket. da var det tydelig at noe av det jeg synets var knallfint ved første blikk ikke var så fint likevel...

Fransken min er definitivt rusten, men jeg merker at det blir litt bedre for hver gang jeg tør å stotre frem noen ord. Og så håper jeg selvsagt at mine optimistiske kjøp av bøker skal gi gode utslag på ordforrådet. Inntil videre ser jeg på bilder, og drømmer om franskkurs. Joda, jeg vet det finnes flere gode kurs i området, det handler mer om å rydde tid i kalenderen til å gå på kurs en kveld i uka.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar