tirsdag 27. oktober 2015

prikking og pakking

Denne helgen holdt jeg kurset
Brodere bunad, ullbroderi på RaulandsAkademiet.




  






Vanligvis når jeg holder bunadkurs stiller deltakere selv med materialpakker, men her skulle jeg gi en mer generell innføring i sting som brukes i bunadbroderi.
Dermed måtte jeg  bestemme hvilke sting jeg synes er viktigst ( eller som gir en god introduksjon ), lage materialpakker og kort sagt - lage et opplegg som fungerte for felles undervisnng.

Altså, noen utfordringer...

Større systuer har prikkemaskin. Jeg bruker den andre måten, den med  stoppenål festa i vinkork. 
Og mens jeg prikket og prikket tenkte jeg på at jeg 
a. virkelig ønsker meg/trenger en prikkemaskin
og
 b. dette er en aldeles fantatsisk måte å få ut litt aggresjon på.

Og så tegne på, finne farger, finne garnmengde, lage plansje, lage sytten materialpakker og brodere prøvelapp.
Og innimellom - grue meg. Jeg gruer meg alltid når jeg skal gjøre noe nytt. Nå har jeg bestemt meg for at det er greit og at jeg skal få lov til å grue meg. Da får jeg gått gjennom alle mulige ( og noen særdelels umulige skrekkscenarier) på forhånd og er klar når oppgaven er like om hjørnet.

Hvordan kurset gikk?

Det får du vite i morgen:-)



4 kommentarer:

  1. Kan jeg spørre hva du bruker til mønsteroverføring etter at selve prikkingen er ferdig? Er det maling, hvit blyant eller hva?

    Heidi

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Heidi.
      jeg bruker hvit tekstilmaling. De som gjør dette mer profesjonelt bruker en annen blanding, men til utvidet hjemmebruk er tekstilmaling helt fint.
      Det kommer en mer utvidet forklaring i løpet av helgen.

      Slett
    2. Tusen takk for svar. Da følger jeg med i helga! :-)

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett