mandag 13. juli 2015

Bøker fra Berlin



Noe av det beste med byferier er å havne i en bokhandel, og ha tid til å drive planløst rundt mellom reolene. Jeg har med fire bøker hjem fra Berlin;

After the Wall av Jana Hensel
Boka handler om livet før og etter murens fall, sett gjennom øynene til en jente som var tretten år da muren falt.  Det vil si at hun er seks år yngre enn meg, og jeg gleder meg til å oppleve hennes oppfatning av historiske begivenheter som på samme tid er både nære og fjerne. 

A woman in Berlin av en anonym kvinne
Dagbok fra tidsperioden 20.april til 22.juni 1945, om kampen for å overleve når den russiske hær inntok Berlin. Boka ble først utgitt i 1954, men vakte sterk misnøye i Tyskland ettersom det var en del hendelser det helst ikke skulle snakkes om. Forfatteren bestemte  da at den ikke skulle utgis før etter hennes død. Fortelleren er en bereist kvinne, jobbet i et forlag og er mest sannsynlig journalist. 

The Words to remember it av Caroline Jones
Minner fra barn som overlevde Holocaust. Noen av disse visste ikke før de var voksne hva de hadde gått gjennom. De var berøvet identitet og vokste opp hos velmenende slektninger som mente det hadde vært best å legge lokk på all elendighet. Jeg har lest forordet og det første kapitlet, og er spent på resten. 

Remembering Survival av Christopher R. Browning 
Om nazistenes slaveleirer i Starachowice, Polen, fortalt av jødiske fanger, nazistene og de polske naboene. Totalt er det nesten trehundre mennesker som forteller sin historie. ( denne er valgt av Queenie)

De to siste bøkene er fra museumsbutikken i Sachsenhausen, jeg tviler på at de selges i vanlige bokhandler. 

Mer fra Berlin kommer i løpet av de nærmeste dagene. Det var visstnok tysk Fashion Week, men det lot vi oss ikke påvirke nevneverdig av. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar