onsdag 18. november 2009

Synge, tegne?

Fruen er mindre musikalsk,og de gangene man har remjet seg gjennom en eller annen sang har gjerne Queenie kommentert at det ikke er akkurat den melodien de har lært i barnehagen/på skolen. Det er mistanke om at Høvdingens sangstemme slettes ikke er så verst, ettersom han kommer fra en særdeles musikalsk familie. Problemet er bare at vi ikke har hørt ham synge noe som helst annet enn happy birthday...
Da Fruens morfar var liten, og hadde sin første skoledag langt oppe i Namdalen åpnet de dagen med frisk sang mens de stod ved pultene. Da sangen var ferdig så frøken på lille morfarspiren og sa sånn omtrent Du kan sette deg og tegne du Lornts,mens vi andre synger.
Merkelig nok ble denne historien jevnt fortalt i Fruens barndom, og selv om det ble påstått at man nevnte det for å snakke om udugelige pedagoger så mener Fruen bestemt å huske at temaet dukket opp hver gang undertegnede stemte i med litt sang...

4 kommentarer:

  1. Det er jo noe som heter å synge med den stemmen man har. Jeg heier på den jeg. Vi har en venninne som stemmer i på alle sanger i lystige lag. Det gjør hun med en høy, skjærende stemme toppet med en særdeles overdreven vibrato! Men hun får maks på innsats. Hun er jo den tøffeste av oss!

    SvarSlett
  2. Det kan slå andre veien også...
    Jeg var i sin tid velsignet med god sangstemme, den har dabbet av med årene og et par sigaretter for mye.
    Det er ikke stas, når ens Mormor HVER eneste gang i familie selskap med dertil ukjente til stede sier: Tonje, kan ikke du synge for oss!!!
    Hvorpå man ikke slapp unna.
    Det samme skjedde hver gang en skulle ha allsang å noen sa: Tonje, du går i kor - du får være forsanger!
    Det er ikk så himmla stas, når en har sceneskrekk delux.
    Sceneskrekken har gått over med åra, men det har jo sangstemmen også.

    SvarSlett
  3. Som glad korsanger er jeg fortvilet over slike sangglede-drap. For det er det det er.

    De som har fått en slik skeiv kommentar glemmer det aldri, og nekter seg selv å synge. Selv ved svært uhøytidelige anledninger.

    Og det er synd. For sang er godt for helsa - og humøret :)

    SvarSlett
  4. Husmorvikaren: da er hun mye modigere enn meg, jeg sitter i et hjørne og mimer å overbeviende som mulig.
    HKH: Det høres heller ikke bra ut! jeg blir satt til å skrive sanger, det går bedre.
    Synline: jeg synger egentlig ganske mye når jeg er alene, det går fint. Og så synger jeg for Laika - stor stas.Lærere burde absolutt ikke komme med slike bedritne utsagn.

    SvarSlett