fredag 13. mars 2020

Det store alvoret

Og plutselig sitter jeg her i hjemmekarantene...

I går forsvant først et oppdrag, så et til og enda et og så dukket det opp en hjemmekarantene for alle som har vært utenfor Norden etter 27.februar og da forsvant det enda et oppdrag.
Så nå sitter jeg her og syr og har det egentlig ganske bra selv om skuldrene steg noen hakk da det i formiddag ble varslet hjemmekarantene for familiemedlemmer også. Jeg ser ikke bort fra at enkelte i husstanden ville oppfattet tilstanden mer som husarrest. Lettelsen var derfor stor da Folkehelseinstituttet gikk tilbake på dette påbudet ( selv om jeg absolutt så poenget)
Nå er de nærmeste ukene stokket om, jeg har satt opp en ny arbeidsplan og belager meg på rolige uker uten kunder og avtaler utomhus.

Jeg er glad Folkehelseinstituttet og regjeringen tar situasjonen på alvor og innfører tydelige restriksjoner. Jeg er også glad for alle lag, foreninger, butikker og privatpersoner som tilpasser seg og avfinner seg med situasjonen. Avlysninger, utsettelser og endrede åpningstider er viktige hjelpemidler for å unngå smittespredning og vi må ta samfunnsansvar og holde aktivitet på et minimumsnivå.
Likevel må jeg innrømme at jeg helt personlig kjenner stressnivået stige når jeg tenker på effekten av avlysninger. I likhet med mange andre selvstendig næringsdrivende er jeg det som på godt norsk kalles løsarbeider. Et kurs her og et kurs der, noen foredrag og andre oppdrag utgjør sammen med bunadsøm en ganske fin( og nå ganske sårbar) arbeidsdag. Målet nå er å holde meg frisk, levere all bunadsøm til avtalt tid og bruke eventuell fritid til å rydde et skap eller to.

Jeg er spent på hvordan samfunnet vil takle påkjenningene vi vil møte. I en tid hvor vi er vant til stor personlig frihet og å ha all verdens tilbud lett tilgjengelig vil det bli en brutal overgang å måtte planlegge hverdagen og å ikke kunne følge alskens innskytelser. Hittil ( etter halvannet døgn med klare restriksjoner ) er jeg optimist. Folk er hjelpsomme, de handler for hverandre,deler tips og er greie. La oss fortsette med det! For min egen del er hjemmekarantenen helt grei. Jeg har vært på tur, nå er jeg hjemme og regler er regler. Det er enklere med et klart regelsett enn at vi skal søke opp potensielle risikosoner og forsøke å finne ut av behov for karantene på egen hånd.

God helg til dere alle.

Og før dere begynner å engste dere. Det går fint. Det blir bare litt annerledes enn det opprinnelige oppsettet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar