søndag 19. januar 2020

Nye metoder


Et av vinterens prosjekt er en Gausdalsbunad som skal broderes og monteres.
Og det viste seg å by på nye utfordringer for et vanedyr som meg.

 

Vanligvis broderer jeg ferdig en og en farge på et større felt, som for eksempel en halv stakk eller livet. Slik blir arbeidet mer effektivt og jeg slipper å tenke så mye på hvilken farge som skal plasseres hvor. 


Det hadde jeg tenkt å gjøre her også, men det gav jeg opp etter et par innbitte forsøk.
Det er femten blomstermotiv på hver stakkedel og det ble rett og slett for mye fram og tilbake.


Nå broderer jeg ferdig et og et motiv  og føler at arbeidet vokser ganske jevnt. 


Og så har jeg innført tre motiv hver dag ( og noen ganger blir det fire)

Ellers går det i omsøm. Bunader skal både inn og ut.


Når gausdølen er ferdig skal jeg tilbake til en Gudbrandsdal festbunad, gamle vaner og en og en farge. 




2 kommentarer:

  1. Slik bunad har jeg etter min farmor. Men savner ei jakke til å ha over på kalde dager.
    Vet du om det fins til den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har den samme jakka som brukes til flere av bunadene fra Gudbrandsdalen. Men den er i ensfarget ull, ikke det rutete stakkestoffet.

      Slett