søndag 13. desember 2015

Fru Storliens, adventskalender, julekort

Hu hei som tiden flyr, det er allerede tredje søndag i advent og snart er det jul.

Og da er det kanskje på tide å få av sted noen julekort? Det er kjekt og lettvint med eposter og oppdateringer på facebook, men det er jo så hyggelig å få ordentlige postkort i postkassa. Og siden vi alle er enige om at det er  hyggelig å få kort bør vi også ta oss tid til å sende kort.

Kanskje du skulle sende noen hjemmelagde julekort i år?
Du kommer langt med stivt papir, nål, tråd,  blyant og lim:





 



 


Brett det stive papiret i tre like store deler.
På det midterste feltet tegner du opp motivet du vil brodere, og så stikker du hull for å markere linjer og hjørner.

Tegningen blir ikke synlig når kortet er ferdig.
Sy!
Jeg liker ikke knuter når jeg broderer, men her må det til siden det er omtrent umulig å feste en tråd i papir uten at det blir synlig på rettsiden.
Når motivet er ferdig tar du lim på den ene tredjedelen av kortet og limer den fast til broderiets bakside ( som da altså skjuler tegninger, trådknuter og det hele ).

Og her, som på andre av mine små prosjekt nå før jul, det er fantasien som setter grenser.
 Det lilla trådhjertet er sydd med sytråd, sølvstjerna er siste rest av et effektgarn som var helt umulig å strikke med.

Hvis du ser nøye på det øverste bildet vil du se at jeg har vært litt unøyaktig, noe som har resultert i noen mindre kledelige hull i papiret.
 Jeg ville ikke sendt kortet, men synes det er greit å vise hvorfor det er lurt å planlegge.


1 kommentar: