tirsdag 14. august 2018

kurshøst 2018

Ferien er over, systua er passe full av bunader i ulike grader av ferdigstillelse og høstens kursstart nærmer seg. Jeg tenkte å gi dere en liten oversikt over mine kurs i høst og samtidig minne dere på at Norges Husflidslag har en veldig fin og oversiktlig kursoversikt på hjemmesiden sin. Her kan du søke på geografisk område, tema og tidspunkt. Eller gjøre som meg; bare begynne å lese om all verdens spennende kurs og få lyst til å lære alt mulig.



I høst skal jeg ha følgende kurs:

Bunad, søm og broderi
Her syr du det du vil, utenom fantasibunader, så sant du har materialpakke med enten ferdig klippede deler eller godt klippemønster og sømforklaring / broderiplansjer.

Asker Husflidslag:
Mandager 10 -14, oppstart 17.september siste gang 26.november . Ikke kurs i uke 40 og 45. Totalt ni ganger. Her må du regne med litt hjemmearbeid mellom kursdagene, men dere jobber i eget tempo ( selv om jeg liker å ha en plan slik at vi blir ferdige i tide)

Mandager 18-21, oppstart 10.september, siste gang 26.november. Ikke kurs i uke 40 og og 45. Totalt ti ganger. Her må du regne med litt hjemmearbeid mellom kursdagene, men dere jobber i eget tempo ( selv om jeg liker å ha en plan slik at vi blir ferdige i tide)

Disse to kursene er identiske, bortsett fra at det ene er på dagtid og det andre på kveldstid. Du må melde deg på enten det ene eller det andre, det er ikke anledning til å gå litt på det ene og litt på det andre.
Litt annerledes er neste kurs, som er et helgekurs:

Frogner Husflidslag, Oslo
22.- 23. september lørdag og søndag 10 - 16 begge dager + torsdag 27.september 18 - 21
Det blir jo ikke bunad på en helg, men du får en god mulighet til å komme godt i gang med et prosjekt eller kanskje komme videre med noe du har lagt bort. Dette er et fint kurs for dere som jobber selvstendig men trenger en vennlig liten dytt. Dette kurset er bare for montering av bunad, i motsetning til neste kurs som er et rent broderikurs

20. - 21.oktober 
lørdag og søndag 10 - 16 begge dager. Her er det fullt fokus på brodering av egen bunad.

Kristiansand Husflidslag
Lørdag og søndag 10 - 16 begge dager. Broder egen bunad, med unntak av lokale bunader ettersom det allerede finnes et kurstilbud for disse. 

På disse kursene er det et fint spenn i hva deltakerne jobber med. Noen broderer, andre monterer. Det har også vært deltakere som har sydd om bunad, og det blir sydd både til mann og kvinne. Det er sjelden flere av samme bunad, og det gir godt arbeidsmiljø og mye lærdom for de interesserte. 

Hvis du synes det er litt i overkant å gå løs på en hel bunad har jeg også kurs for begynnere. Her stiller jeg med materialpakker hvor dere får prøve dere på en del av de mest brukte sting og teknikker fra de broderte bunadene.
Asker Husflidslag

Og  samme kurs, men her får du i tillegg en innføring i påtegning settes opp på

Og helt til slutt og helt uten snev av bunad - et lite juleverksted for barn i følge med voksen lørdag 1. desember 10 - 15.
Asker Husflidslag har hatt dette arrangementet i mange år, men det er første gang jeg og en venninne står for moroa.

Som dere ser har jeg ikke satt opp prisene på de ulike kursene. All informasjon om dette, eventuelle rabatter for medlemmer i husflidslag og andre ordninger finner dere ved å klikke dere inn på lenken på hvert kurs Påmelding går direkte til kursarrangør, men jeg kan svare på spørsmål om kursets innhold, hva du ønsker å jobbe med og hvor du kan få tak i materialer.

Årsaken til at jeg ikke har kurs uke 40 er at jeg underviser på den modulbaserte bunadopplæringa  Modul 3- sting og broderi. Og uke 45 underviser jeg på Modul 6 - søm og tilpasning av kvinnebunad.
Bunadoppløringa finner dere mer informasjon om her. Dette er et fint tilbud til dere som ønsker å fordype dere i bunadstilvirkerfaget, og gjennom seks moduler får dere en grunnleggende innføring i diverse felt innen faget. Jeg er så heldig at jeg får spre mitt glade budskap på modul 3, sting og broderi og modul 6- søm og tilpasning av kvinnebunad. Tilbudet er et samarbeid mellom Studieforbundet kultur og tradisjon, Norges Husflidslag, Noregs Ungdomslag og Norsk folkedraktforum. De fleste modulene holdes på Raulandsakademiet, men en er på Institutt for bunad og folkedrakt på Fagernes.


Og dere - sjekk hjemmesiden til Norges Husflidslag og kurskalenderen deres. Masse spennende!


1 kommentar: