tirsdag 24. mai 2016

Fika





Sånn i tillegg til at svenskene altså har underbart vackra broderier, 
Selma Lagerløf , Gideon Sundback og Stellan Skarsgård
har de fika.

Og att fika på er umåtelig mye bedre enn å fike.
Sannelig, jeg tror jeg er en liten skap-svenske. Eller, nei, det er jeg ikke. 
Jeg kan tross alt skilte med en svensk oldefar . 

Det er alltid interessant å se på hvordan folk forflytter seg og hvorfor.
Etter bybrannen i Ålesund var det stort behov for håndverkere som kunne hjelpe til med gjenoppbygningen av byen. En av disse håndverkerne var en svensk blikkenslager.
Etterhvert møtte han en sjarmerende lokal sydame.
Lang historie kort, de ble min oldemor og oldefar.




3 kommentarer:

  1. Fika er den beste svenske oppfinnelsen! Begrepet er velkjent for meg, jobber i svensk firma.

    SvarSlett
  2. Vi burde hatt en norsk navn som hadde dekket fika.

    SvarSlett
  3. Har du sunnmørske aner .. ? kanskje vi er i slekt :)

    Bybrannen i Ålesund spredde mange folk ja, mine ble øyboere :) (og jeg har også svenske aner. Du skal se vi er dobbeltfirmenninger eller noe :) )

    SvarSlett