søndag 17. august 2014

kokkens beste anbefaling



I dag skal vi gå litt tilbake i tid, til 23.juni 1991.
I Nidarosdomen ble kongen og dronningen signet, på en liten fjellstue satt vertinne, kokker og en ansatt og så fjernsynsoverføringen. Det var, som alltid i slike situasjoner, den ansattes ansvar å ta seg av resepsjonen om det skulle være noen forstyrrelser.
Og det var det, for inn kom årets veipatrulje-sjåfør for å høre om noen trengte assistanse. Det var det ikke behov for, og den lysluggede sjåføren gikk ut igjen og kjørte videre.
Den ansatte gikk inn igjen i tv-stua og fortalte at det var samme sjåfør som året før. hvorpå den ene kokka kommenterte
- han er en utrolig hyggelig fyr han der.
Og den andre fulgte opp:
- ja, kanskje du skulle satse på han?
nei, nei, nei , sa den ansatte.
- JO, tenk litt på det du, sa kokkene.

Og så tenkte jeg litt på det, på hvor kjekk og hyggelig han var, og så satset jeg på ham.


Når sant skal sies så hadde jeg jo kikket både lenge og vel på ham året før også...

I dag har vi vært gift i nitten år. Altså ikke rundt tall eller noe som helst, men det er første og ( sikkert siste ) gang jeg har 19-års bryllupsdag så jeg vil gjerne takke:
- Kokkene, av opplagte årsaker
- en NAF testestasjon som ikke trengte sommersansatte men som foreslo for den lysluggede å søke sommerjobb som veipatrulje
- tidligere kolleger som var særdeles fleksible når jeg trengte kaffepause sommeren 1991
- tidligere kollega som fingerte motorhavari slik at vi fikk snakket litt ekstra med den lysluggede

og selvsagt - den lysluggede! Uten deg hadde det opplagt nok ikke vært noen grunn til å glede seg i dag.


4 kommentarer:

  1. For en hyggelig historie! Gratulerer!

    SvarSlett
  2. Hjertelige gratulasjoner! Trenger ikke være rundt tall for å feire!

    SvarSlett
  3. Gratulerer så mye. Koselig historie :)

    SvarSlett
  4. Gratulatore! Ovalt, firkanta eller avlangt tall er like fint. Feiret selv 9 år forrige uke :)

    SvarSlett