søndag 4. mai 2014

vask og stell av bunadskjorter


Det er nå en gang slik at nå som det nærmer seg 17.mai er det stadig flere som sveiper innom her i jakten på det ultimate tipset for å ha en feiende flott dag med hvit krage og glatte ermer. Derfor tyr vi i dag til den enkle løsningen og resirkulerer friskt et innlegg fra i tidligere tider: 


Etter antall telefoner de siste ukene å dømme samt et kjapt blikk på hvilke søkeord som fører nye lesere hit, er det tydelig at mange har skjønt at det ikke er så veldig lenge til 17.mai. 
Og selv om en del nok føler at bunaden kunne sittet bedre, er det for tiden bunadskjorter og stell av dem det er mest interesse for. Dette er et tema Fruen har skrevet en del om, men det er også et tema man kan skrive mer om.

Aller først, de tørre fakta:
1. De fleste bunadskjorter er i bomull eller lin, et fåtall ( blant annet Sognebunaden) har silkeskjorter. 
2. Bunadskjorter er sydd i det som heter primærsnitt. Det vil si at de er sydd sammen av firkanter, noe som gir en videre fasong enn det vi er vant med fra andre skjorter og bluser. Dagens "vanlige" skjorter har isydde ermer som starter på skulderen mens en bunadskjorte gjerne har denne sømmen litt nedpå overarmen. Dette er for å gi riktig bevegelsesvidde over bysten.
3. Bunadskjorter er en viktig del av bunaden! Gal skjorte er ikke morsomt eller innovativt. Det er bare galt ( eller kleint som de søte små ville sagt)

Så, over til vedlikeholdet:
1. kan en bunadskjorte vaskes i maskin?
Noen sier nei, Fruen sier ja. Om du, som de fleste andre i vårt velstandsamfunn, har en vaskemaskin med trinnvis innstiling på sentrifuge og flere valg på temperatur, bør skjorta kunne vaskes i maskin.
En skånsom maskinvask er bedre enn iherdig vriing og vrenging for hånd. Dessuten, om du vasker for hånd og ikke får skylt ut alle såperester vil skjorta gulne. Kanskje ikke samme uke, men over tid. 
2. Hvit skjorte med farget broderi, hva skjer?
De fleste broderier er i bomullsgarn. Dette broderigarnet er fargeekte og smitter ikke av. Men vær varsom med bruk av blekemidler på disse skjortene. En skjorte med broderi i sterke farger er ikke like fin i en lettere melert pastellutgave.
3. Kan den gule skjorta klores?
Nei, nei. Klorin er ikke hyggelig mot tekstile fiber. Om skjorta er gul, kan du bløtlegge den i . f.eks . en blanding av domestos fresh og lunkent vann og deretter vaske den som normalt.
4. Fettflekker/ sminke/svetterender
Det finnes universalmidler rundt omkring i de tusen hjem. Zalo er et av dem. Hell litt Zalo på flekken og vask som normalt. 
5. Linskjorte med silkebroderi
Vaskes som silke. Alle plagg skal bestandig behandles som "det svakeste ledd". Med det menes at man vasker, stryker og steller i henhold til det materialet som tåler lavest temperatur.
6. Koke linskjorte
Gamle husmortips er vonde å venne seg av med. Å koke en linskjorte i kjele på komfyr kan høres skikkelig lurt og bunadvennlig. Og lin skal tåle kokvask. men er det lurt? Ikke så veldig. Linfibrene er omgitt av et lim som gir den fine glansen som vi forbinder med linskjorter. Dette limet forsvinner ved høy temperatur. 
7. Nystrøken skjorte er finest. Husk at det meste av skjorta er inni bunaden. Hold fokus på ermer, halslinning og delene som synes. Rygg og nederdel av forstykke synes ikke, så om du får en strykeskrukk her er ikke verdens undergang nær.
8. Linskjorter som ser ut trekkspill. Her er det to aspekt som spiller inn. Det første er at man ikke bør stryke skjorta og så henge den bort., ihvertfall ikke hvis det er lenge til den skal brukes. Nystrøkne skjorter gulner fortere enn ustrøkne skjorter. Putt den nyvaskede skjorta i en egnet pose ( av stoff, ikke plast) og la den ligge til neste gang den skal brukes.
Det andre man må huske, er at lin holder utrolig godt på fuktighet. Når du har strøket skjorta bør den henge luftig et par dager. Da forsvinner all væten som befinner seg inni fibrene, og skjorta holder seg pen og glatt mye lenger.
9. Slitte kanter.
Dette er ikke pent, og det blir ikke penere heller. mange skjorter har et slikt kantbroderi som den på bildet. Dette er ikke bare dekor, det er også en forsterkning. Hvis du får sydd ny skjorte, fosikre deg om at dette blir gjort. Om du har en skjorte uten dette som kan hete musetagger men også er kjent under andre navn, kan det ofte syes på i ettertid. Det forlenger skjortas levetid.
10. Korte skjorter
Før i tiden var folk mye mer økonomiske enn før. Dette, kombinert med at bunadene jevnt over var høyere i livet, har ført til at bunadskjorter kan være relativt korte og derfor sklir opp slik at man ender med en heller ukledelig pukkel i nakken. Fruen putter gjerne skjorta godt ned i strømpebuksene, men om du er ukomfortabel med påkledning a la barnehagebarn kan skjorter forlenges nederst. Bruk et stoff av noenlunde samme kvalitet som skjorta er sydd av, og sy på. Husk bare at om den skal gå nedenfor hoftene kan det være et sjakktrekk å ha splitt i sidene.

Og helt til slutt, bomull eller lin?
Vi tror kanskje at linskjorter har vært det gjeveste fra tidenes morgen. Det stemmer ikke. En gang i tiden ble det dyrket lin rundt omkring i vårt langstrakte land, og linen ble foredlet etter alle kunstens regler hjemme før stoff ble ved og klær sydd. Bomullen som ikke har så lang fartstid her til lands, har alltid vært et kjøpestoff. Det var ansett for å være mye finere å ha kontanter til å kjøpe enn å måtte nøye seg med det hjemmelagde. Derfor ble det i en periode brukt bomull til fest og lin til hverdags. Nå er jo bunadsbruk i hverdagen mindre utbredt, noe som påvirker trender og tradisjoner.
Noen bunader har valgfrihet på bomull eller lin,  mens andre holder seg til enten bomull eller lin. Mange tror det er vanskeligere å stryke lin, men med dampstrykejern er ikke forskjellen særlig stor.

Pssst:
Råd og tips deles gladelig, så om dere lurer på noe er det bare å ta kontakt! 


Og om dere synes det er rene skjære latskapen og sterkt forkastelig å resirkulere slik så er det to ting å si om den saken:
- hey, Fru Storlien er sydame, ikke rakettforsker. Det kan ikke forventes at sydamer finner opp kruttet hver dag.
og
- som nevnt, det nærmer seg 17.mai. Det er travelt på systua!

NB. Domestos fresh har endret konsistens og anbefales ikke brukt på tekstiler. Oppdatert 23.04.2017

17 kommentarer:

  1. Kjære fru Storlien,
    Jeg har fulgt dine vaske- og oppbevaringsråd siden jeg fant bloggen din for en del år siden. Tror faktisk jeg fant den via google og hvordan+vaske+bunadsskjorte-søk. :o)
    Men likevel har jeg et spørsmål, min bunadsskjorte av lin har hvert år jeg tar den frem gule flekker. Det er kanskje gamle svetteflekker, jeg vet ikke? Jeg vasker den alltid godt før den legges vekk pakket inn i et gammelt putevar, og jeg stryker den aldri før jeg skal bruke den. Likevel kommer altså disse gule flekkene, og jeg får dem rett og slett ikke helt bort. Selv om jeg bruker både domestos og zalo, blekner de bare litt. Burde jeg sende den til rens? Er det noe annet jeg kan gjøre selv? Må jeg bare leve med dette?
    Hilsen fan av bunad!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan prøve noe som kalles sitronsyre, det skal visstnok bleke det meste. Jeg har ikke prøvd det selv, men ser det anbefales hist og her. Drypp dette på flekken og vask.
      Lykke til!

      Slett
  2. Hey, jeg synes Fruen gjør et særdeles godt eksempel i å resirkulere informative, godt formulerte innlegg som er aktuelle i disse dager. Tommel opp x2!

    SvarSlett
  3. Takk for nyttige tips! Jeg har hatt dårlig samvittighet over at jeg slenger skjortene i maskinen i stedet for å koke dem slik jeg ble lært en gang i verden. Heretter skal jeg maskinvaske linskjortene med hevet hode :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det! Skånevask i maskin er mer skånsom enn å vri og gni for hånd. Jeg har innsett at generasjonen over meg stort sett heier høt på håndvask, men de har tross alt lært dette ( ihvertfall mange av dem). Folk under 40 er stort sett uvitende om hvordan såpespon skal behandles og slike detaljer.

      Slett
  4. Takk for tips!
    stryker du skjortene med press i ermet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen ganger ja, andre ganger nei. Jeg synes det er finest med rundstrøkne ermer, men det er ikke alltid jeg tar meg tid ( litt avhengig av hva jeg skal bruke bunaden til).

      Slett
    2. Ok, jeg liker selv rundstrøkne, da fortsetter jeg med det :)

      Slett
  5. Hei og god morgen! Ja, dette er høyaktuelt akkurat nå, og fint å få en repetisjon! Så fint at du likte Råndastakk-forkle innlegget mitt, og jeg ble jo selvsagt veldig nysgjerrig på hvilket bilde du var med på her! Men tipper det må være det fra Den norske Husfliden? God sydag til deg! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja. Jeg ledet bunadavdelingen en periode. I løpet av svært kort tid var rondastakk i bomull en saga blott og jeg kjørte friskt på med folkeopplysning om råndastakk og dens fortreffeligheter!

      Slett
  6. Hei hei :) Takk for nyttig info om behandling av bunadskjorte.Merket mag at du sier neinei til Klorin,(det gjør for øvrig jeg også),men at at det er greit med Domestos?Inneholder ikke Domestos klor da?Jeg bruker KUN Milo til å vaske skjorten min,som er i lin?
    mvh Liss :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Nei, så snat ikke Domestos har endret innholdet sitt så innehodelr det blekemidler men ikke klor. Derfor kan det også brukes mer i rengjøring av hus og hjem, siden det ikke er så miljøskadelig som klor.

      Slett
    2. Og ja, jeg bruker også MIlo til vanlig. Men noen ganger kan det være godt å kunne bruke noe ekstra, i tilfelle leie flekker.

      Slett
  7. Hei. Takk for en morsom og interessant blogg. Og tusen takk for mange gode bunadstips. Kan du du hjelpe meg nå? Jeg har brodert ei skjorte til Lødrupbunad, og syns det har vært vanskelig å dekke den påtegnede streken godt nok. I noen trekanter som skulle fylles med spisser og slyngesting var det egentlig umulig. Jeg vet at dette blekner med tida av bruk og vask, men noen uker før konfirmasjonen er det til liten trøst. Kanskje det er flere enn meg som strever med dette. Hilsen Anita

    SvarSlett
  8. Her er en festlig skrue: Åmli-bunaden har linforkle med farvede broderier i ullgarn. Å vaske dette er like avansert og tidskrevende som å lage Sarah Bernard. Slik har jeg lært å gjøre det:

    1. Kan du fjerne flekken ved å bruke en våt klut så du slipper å vaske hele forkleet? Gjør det. Hvis ikke...:
    2. Løs opp omtrent 1 spiseskje såpespon i en bøtte med lunket vann. Vask forkleet forsiktig i bøtta.
    3. Skyll forkleet nøye i lunket vann.
    4. Vri forsiktig ut mesteparten av vannet.
    5. Finn et badehåndkle og rull forkleet inn i dette slik at håndkleet kan suge til seg fukten i stoffet. La det ligge til tørk over natten. Hvis forkleet er for vått vil farven i broderiene renne og smitte av på den hvite linen.
    6. Heng opp forkleet til tørk. (Hvis du skal bruke det om ikke så lenge er dette en god anledning til å stryke - det er enklere å stryke når det er litt fuktig. Bare husk å ikke stryke rett på ullbroderiene.)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk, det var akkurat den informasjonen jeg trengte!

      Slett