fredag 27. september 2013

Livet på systua


Det er i perioder lite å berette om livet på systua. Ikke fordi det ikke skjer noe der, men fordi man tror at oppdateringer av typen sydde inn en hardangerbunad og ut en nordlandsbunad ikke er så all verdens interessant. Hvorvidt man har en konsulenttime for opplæring i foldelegging eller franske knuter har vel heller ikke allmennhetens interesse.
Når de fleste kunder i tillegg er kjekke&greie blir det rett og slett litt lite å blogge om.
Men selvsagt, noe kan man alltids skrive hjem om. Og da man her en dag fikk spørsmål om hva som er den ideelle kunde gav svaret seg selv: ALLE! Så lenge de har stabil vekt og henter bunaden sin til avtalt tid.
Og vips, der har man litt av hvert på hjertet. Som denne kunden, som av ulike årsaker har bedt om at kontakt foregår via epost og sms:

Kundekontakt pr sms:
F.S.:Hei. Bunaden din er ferdig og kan hentes når det passer deg. Pris xxxx, jeg sender med faktura. Mvh fru Storlien
K: Hei. Oi. Trenger ikke bunad denne helgen likevel. Tar kontakt når det passer å hente.

Etter seks uker: 
F.S. Hei. Bunaden din henger her. Det hadde vært veldig fint om den ble hentet før ferien. Mvh fru Storlien
K. Hei. Oi. Hadde visst glemt den ( smileblunkefjes). Litt hektisk nå. Kommer i begynnelsen av neste uke.
F.S. Ok. Takk. Liker ikke å ha andres bunader hengende hele sommeren. Mvh fru Storlien

Etter ytterligere tre måneder:
F.S. Hei. Vennligst hent bunaden når du har anledning. Fru Storlien
K. Jada. Har vært hektisk her ( smileblunkefjes). Passer det fredag før 12? 
F.S.  Ja, kan vi være ferdige før 11. Jeg har en annen avtale.
K. Da må det nesten bli en annen dag. Sjekker kalender og kommer tilbake til deg.

Etterhvert har vi kommer til et punkt hvor fru Storlien vurderer å begynne å bruke bunaden...
Og når den etterhvert blir hentet (ved neste fullmåne eller der omkring );  hva skjer om bunaden ikke passer? Skal den syes ut på systuas bekostning eller kan man antyde at det kan ha skjedd en liten variasjon i vekt siden mars?
Og, når begynner det å bli greit å sende i postoppkrav? Hvis livet er så travelt liksom...nå som vi har post-i-butikk? De fleste svinger vel innom for melk og brød, eller pepsi max i det minste hvis de er av de som får matvarer levert på døra? Ærlig talt, hvis du var så travel at det tar åtte måneder ++ å få hentet arvegodset ditt, ville ikke du blitt fylt av lykke og takknemlighet om sydama sendte skatten hjem til deg?

PS. fortsettelse følger...



8 kommentarer:

  1. Eg synest du har vore utruleg tålmodig. Eg trur ikkje eg tar mykje feil om kjøpslova faktisk gjer deg rett til å selje bunaden. Sjå §76 punkt 1.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det jeg nok burde nevnt , er at dette er en tilpasning av kundens egen bunad. Jobben jeg har gjort er betraktelig lavere enn bunadens verdi. Det kombinert med at jeg gjerne vil være snill&grei gjør at bunaden henger og henger.

      Slett
  2. Herlighet!! Er det mulig?!? Jeg hadde sendt den i postoppkrav hvis kunden ikke henter innen en gitt dato. Makan!

    SvarSlett
    Svar
    1. takk for støtte. problemet her er vel at mellomnavnet mitt er konfliktsky...

      Slett
  3. Enig med Camulen. Gi beskjed til kunden at om ikke bunaden hentes innen en gitt dato, så sender du den i postoppkrav. Du er da intet lagerhus for andre, heller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ringt nå. Venter i spenning på hva som skjer førstkommende fredag:-)

      Slett
  4. Regner med at du takker nei til denne kunden en eventuell neste gang...
    Fy søren så frekt! (Kunden, ja!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, dette blir definitivt ikke favorittkunden hvor hele familien får innpass.

      Slett