tirsdag 2. oktober 2018

Modul 3 - sting og broderi, dag to

  

Det første jeg tenkte da jeg trakk gardinene til side i dag var at jeg er glad jeg ikke skal lenger enn tvers over tunet de nærmeste dagene. Og så sendte jeg en vennlig tanke til rette vedkommende som følger med på værmeldinger og la om til vinterhjul for meg før jeg reiste til Rauland.
Og så tenkte jeg at nysnø lukter så rent og godt og optimistisk ( i den grad en lukt er optimistisk så gjelder det for lukten av den første snøen ) . Og så tenkte jeg at det var tid for kaffe.

  

I dag startet vi dagen med sjattersøm før vi gikk over til kniplingsøm og avsluttet med enkel og dobbel uttrekkssøm. Når jeg bare viser bilder av den ene teknikken er det rett og slett fordi alle prøvelappene ble helt forskjellige. Noen sydde ensfarget ull, noen brukte to farger, noen kombinerte ull og lin. Dette er så fint med prøvelapper - du kan leke og teste ut kombinasjoner som ikke nødvendigvis hører hjemme i et bunadbroderi. Slik blir teknikken morsommere å tilegne seg og det blir mer fristende å sette den inn i nye sammenhenger. Noe annet som er viktig å tenke på er at f.eks. kniplingssøm ofte brukes i veldig små felt med hvitt på hvitt og hvis du ikke kjenner stingene er det mye lettere å knekke koden når du jobber i større format.

I morgen bytter gruppene plass, jeg skal snu bunken med prøvelapper og starte dagen med spilesøm. Men jeg tror det er litt mer interessant for dere å se hva Torild underviser i, så jeg skal ta noen studieturer over gulvet og forevige litt av prosjektene.

PS.
Jeg vet at mange kaller kniplingsøm grunnsøm, men jeg velger å skille. Kniplingsømmen syes ikke gjennom stoffet og ligger løs oppå, mens grunnsømmene syes fast.

Og ja - snøen har forlengst regnet bort. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar