mandag 24. september 2018

Familien på Gilje



Ok, nå fremstår jeg muligens som en sånn blogger som matcher bøker og pynteputer og anbefaler bøker etter hvor lekkert omslaget er...men jeg tar sjansen og nevner sånn i forbifarten at det faktisk er litt stas når det fine plantefargede garnet mitt passer helt perfekt til utgaven av Familien på Gilje som jeg kjøpte på loppemarked i fjor.

Jeg er så glad i Familien på Gilje og Jonas Lie som er en av de mannlige forfatterne som best beskriver kvinners hverdag med matlaging og håndarbeid, mulige og umulige forelskelser og fornuftige og ufornuftige ekteskap. Når jeg leser om Thinka og Inger -Johanne på Gilje, eller Cecilie og Marthe i Kommandørens døtre tenker jeg at den gode Jonas må ha fått gode innspill av kona Thomasine. Selvsagt kan det hende at han visste alt det han beskriver så levende, men jeg tror det må ha vært en sterk kvinnelig innflytelse i livet hans. Menn flest nøyer seg med at hun sydde, eller strikkepinnene klirret arrig. Jonas er mer grundig og anbefales som et hyggelig bekjentskap.

   

I tillegg leser jeg Selma Lagerløf på nytt. Hun skriver også levende om håndarbeid og det slår meg hvor stor del av livet til kvinner som handlet om klær. Ikke om hva de skulle ha på, men om hvordan klærne ble til. Selma anbefales også. Litt gammelmodig hist og her, men absolutt lesverdig.

Hva med deg? har du noen forfattere som skriver levende om håndarbeidets gleder og tristesser?
Tips mottas med takk ettersom jeg er en litt umotivert leser for tiden.Her en kveld satte jeg meg faktisk ned og leste Judy Bolton og mysteriet med den halve katten så jeg trenger virkelig gode boktips.



2 kommentarer:

  1. Kristin Lavransdatter er en favoritt her i huset. Mange referanser til dagliglivets strev, blant annet både linbleking og sprang, så vid jeg husker.
    Innhaug-bøkene av Anne Karin Elstad er også kvinnehistorie, og dermed med mye av kvinnenes arbeid som bakgrunn for handlingen.
    Damen og enhjørningen av Tracy Chevalier gir innblikk i veve- og fargemiljøet på kontinentet, hun har også skrevet andre bøker der håndverk har en stor plass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode tips. Kristin Lavrandsdatter er en favoritt her også, og så tror jeg at jeg skal lese noe av nutidsromanene om igjen også.
      Folket på Innhaug hadde jeg glemt, de skal på leselista. Og takk for tips om Tracy Chevalier - nytt bekjentskap.

      Slett