lørdag 14. juli 2018

Røyte, bråke, skake og hekle





Jeg har svake minner om at jeg som barn  var på låven hos naboen og så en del merkelige redskap som hadde blitt brukt til å tilberede lin. Det jeg husker best var at det fremstod som en langdryg affære med gode muligheter for å skade seg på skarpe gjenstander, og selv om det hele var fascinerende fristet det ikke en tiåring til videre fordypning.
Men i går var jeg på Lesja Bygdetun og der  demonstrerte entusiastiske damer fra husflidslaget i bygda beredning av lin. Nå skal ikke jeg prøve å forklare gangen i det hele, men for et arbeid. Det er tolv steg i foredling fra frø til spunnet tråd, og dette tar tid. Det skal bråkes og skakes og hekles og ordnes, og det som ikke blir lange fine fiber ender som stry ( og det er ikke så blankt og fint).
Veldig spennende å se, og interessant å tenke på hvor mye tid generasjoner før oss har brukt på å fremstille, ikke bare klær, men metervare for å sy klær. Jeg kan ikke forestille meg hvor glade mange må ha vært for å få muligheten til å gå på butikken og kjøpe stoff på rull.
På den andre siden - all ære til dere som ivaretar denne tradisjonen. Det blir kanskje ikke hjemmelagde bunadskjorter, men det gir oss et godt og tankevekkende innblikk i tidligere generasjoners arbeidsdag. Og ja, jeg lurer på om våre formødre følte seg bittelitt tidsklemt noen ganger...

  

  

Og Lesja husflidslag stilte ikke bare denne dagen. Neida. Fem dager i uka stiller de på bygdetunet og viser ulike teknikker. Noen ganger er det mange, andre ganger en eller to. På tirsdagene er det visstnok bunadsøm på programmet, og ellers er det skiftende aktiviter. Jeg tar av meg solhatten og bøyer meg i (lin)støvet og takker for at dere stiller opp - imponerende innsats.


Dagens tips herfra er derfor; ta en tur innom. Kanskje står ikke Lesja på ferieplanen i år ( men planer kan endres). Dessuten finnes det mange bygdetun med gode aktiviteter for alle generasjoner. Så, sjekk lokalavis, facebook eller andre informasjonskanaler og ta en tur innom. Sjansen er stor for at du lærer noe nytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar