lørdag 2. desember 2017

gul jul

          

Jeg har så smått begynt å forberede jul. I dag har jeg vasket og strøket mine nygamle juleduker, innkjøpt hos Fretex i Harstad sammen med en bunke strikkepinner og en bok om tamreindrift.

Jeg har etterhvert opparbeidet en pen liten samling av disse dukene i trykt bomull i gilde farger. Rart forresten hvordan gilde farger klinger så mye bedre enn glorete farger selv om det strengt tatt er det samme. Rart også hvordan noe som var ganske stygt for noen år siden plutselig blir ganske fint.
Og sist men ikke minst, rart hvordan det kan være så delte meninger om hvor dekorative disse tekstilene er.



Jaja. Jeg stod forresten og nappet prøvende i en juleduk i strie med trykte motiv, men der er det en litt glidende overgang mellom bordduk og juletreteppe så den hang jeg tilbake. Kanskje jeg skal ta en tur innom til uka...det kan jo hende de har fått inn noen andre spennende bøker også, jeg er forholdsvis allsidig og lar meg lett begeistre.

Men det er ikke jul nå altså. Nå er det advent, så dukene ligger pent stablet i skapet.

2 kommentarer:

  1. Å, husker slike duker fra barndommen. Har ett litt uavklart forhld til dem, kjenner jeg. Men jeg faller nok ned på at disse er fine, jeg har noen lignenede liggende, kanskje det er på tide de komemr fram i lyset?!

    SvarSlett
  2. Ja, få de fram i lyset:) De er morsomme ( kanskje mer morsomme enn direkte fine).
    Striedukene derimot, de må jeg tenke litt mer på.

    SvarSlett