tirsdag 13. september 2016

Glimt fra systua


Rart med dette, hvordan små biter av et arbeidsliv er lettere å vise enn den store helheten. 
Broderiene mine for eksempel, de er jo så mye lettere både å avbilde og skrive om enn omsøm av typen G.dal fest, 4 oppe 6 nede
( Gudbrandsdalen festbunad som skal syes ut fire cm over byste og seks cm i livet)

Noen ganger, som her på Løkenbunaden tar jeg huskebilder underveis, rett og slett for å huske hvordan beltet er sydd fast midt bak. Ikke fordi det er helt unikt, men fordi kunden er fornøyd med denne løsningen. Dessuten er det noen år siden forrige gang jeg sydde om en Løkenbunad og dermed kan jeg fort finne på å la beltet henge løst som på enkelte andre bunader.

Når jeg syr løslommer, også kjent som vesker, syr jeg noen festesting i enden av låsen på hver side og på toppen av låsen for at ikke hele saligheten skal forskyve seg. 


PS.
Festesting er ikke et eget sting altså. Jeg bare syr for at veskelås og stoff skal holde seg på samme sted. Gjerne i kontrastfarge slik at jeg husker å fjerne stingene etterpå. Som tråkling altså. 



2 kommentarer: