søndag 8. november 2015

kickstart bunaden din

Hvor mye får man egentlig gjort på et helgekurs i bunadsøm?
12 timer hvorav litt tid går bort til matpause?


  

 

Joda, man kan faktisk få gjort en del. 

I helgen har seks damer og undertegnede sjekket ut akkurat det. 
Deltakerne skulle, i tilfeldig rekkefølge,
brodere Vestfoldskjorte, montere festskjorte fra Sunnmøre, brodere  gammel Valdresbunad og Rogalandsbunad, modell  Frafjord, montere beltestakktrøye og klippe og sy rutavest og rutaliv fra Gudbrandsdalen.

Stort sett fikk vi gjort det vi skulle.
Men det er travelt, det blir intense økter (særlig for de som broderer ) og lite tid i mellom dagene til selvstendig arbeid.
Til våren blir et derfor en endring i opplegget, da skal kurset gå over to søndager med et opphold på 3-4 uker imellom.

Jeg liker å prøve nye kursmodeller, tenke nytt og prøve å finne vinklinger som får flere til å gå igang med bunadsøm til seg selv, partner, barn eller barnebarn. Det er en viktig del av kulturarven vår, ikke bare bunadsømmen i seg selv men det hjemmesydde, det selvsydde.

Og i morgen er det nye kurs, dag og kveld. 
Men på tirsdag drar jeg på studietur og gjett om jeg gleder meg!




3 kommentarer:

  1. Jeg er en av de som er innom bloggen din, men som sjelden legger igjen noen kommentarer eller andre spor. Ikke syr jeg bunader, og antall tommeltotter er mange, men jeg liker godt å lese det du skriver.
    Det er en ting jeg lurer på: du legger ut mange bilder med utsnitt av ulike, vakre bunader. Ofte vekker dette min nysgjerrighet: hvor kommer denne lommen fra? Hva slags stoff er dette? osv osv... Kunne du skrevet en liten tekst om hvert bilde som beskriver hvilken bunad detaljen kommer fra? F.eks: lomme fra xx bunad, halslinning fra linskjorte til yy bunad, jakke til herrebunad fra zz. Da ville jeg blitt både glad og opplyst :)

    Takk for en lesverdig blogg!
    Hilsen JaBi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei JaBi!
      Takk for et godt innspill - det skal jeg selvsagt begynne med ( og hvorfor i alle dager har jeg ikke gjort det før...)

      Slett
  2. Hei!
    Takk for svaret! Så bra du likte forslaget mitt :)
    Mvh JaBi

    SvarSlett