onsdag 13. november 2013

sy sammen?


Det er så lenge siden…Snart femten år faktisk, at man ringte fra jobben i garnavdelingen for å snakke med en garnleverandør. Ikke for å bestille garn eller mønster, den slags foregikk pr. fax, men for å få hjelp til et mønster til babylue. For joda, det hadde gått fint å legge opp 36 masker . Og rillestrikk med vekselvis øke og felle først og sist i x antall omganger hadde gått fint. Men den siste setningen bød på problemer:
Sy sammen


Gravid og hormonell som man var bød dette på enorme problemer. Det var rett og slett ikke mulig å tenke seg til på egenhånd hvordan dette zikkzakkete stykket skulle kunne ende opp som en lue…
Så, da ringte man da… ( Og lot som man var ekstrahjelp og utplassert fra møbelavdelingen…)
Og fikk beskjed om å sy sammen spissene, eller v-ene. 
Og Fruen tenkte som vår onsdagshelt Frank Tagliano WTF og brettet litt hit og litt dit. Og plutselig falt vinkler og spisser på plass...



Og det ble en lue. Idéen med å strikke inn perler kom noen år etterpå, da alle skulle strikke pulsvarmere med perlemønster...


Og om du tenker at det er uforsvarlig å ha perler på en babylue, eller at ivrige små fingre kan plukke av knyttebånd, svelge de og sette perlene i halsen så tror jeg faktisk ikke det er mulig for en baby på ca to måneder. Vel har mine vært usedvanlig tidlig ute med absolutt alt, men de har likevel manglet den finmotorikken som trengs. Eller styrken - perlene på toppen er strikket inn, de på snorene er i likhet med snorene selv festet etter alle kunstens regler.


For tiden har vi ikke så god tilgang på sånne små som skal ha barselgave, og da blir det færre djevelluer. Men det er fint å ha noen liggende på lur også, og det er en passe ventejobb. Ikke at jeg venter barn altså, nei, nei. Nå venter jeg på barn. Spilling, trening , kjøre hit og dit. Ved å ha et strikketøy lett tilgjengelig er det lett å unngå den sedvanlige skal-bare-sjekke-noe-på-mobilen-fella.



3 kommentarer:

  1. ...og jeg som trodde du hadde strikket en grønn Batman ;)

    SvarSlett
  2. Tror jammen jeg må strikke en sånn til en kommende liten frøken… I rosa alpakkagarn, kanskje… Med perler;)

    SvarSlett
  3. Den er så søt, den lua! Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan den skal sys sammen...
    Har strikket djevelluer i ett stykke - enklere for de tungnemme, så slapp jeg monteringen....:
    http://grosblog.wordpress.com/2007/01/18/her-er-den/
    Ha en fin dag!

    SvarSlett