torsdag 2. februar 2017

Kjekt å ha?


Jeg har observert, på avstand, at det går en ryddebølge over landet og at det i den anledning oppfordres til å kaste alt det man ikke bruker lenger. Ettersom jeg , for enkelte, kan fremstå som en aldri så liten skrotnisse og synes at både det ene og det andre kan være riktig så kjekt å ha er jeg skeptisk til dette prosjektet.

Rydde ja, kaste nei.

Når jeg sitter her med to nøster stikkende garn kan jeg huske hvordan det var å være femten år og ikke spesielt flink til å strikke.  Jeg strikket for- og bakstykke hver for seg og ermene ble også strikket flatt på rette pinner. Strikketøyet ble transportert i sekken til og fra skolen og hver gang jeg mistet en maske ble arbeidet pakket pent ned og båret hjem slik at storesøster kunne bistå med tålmodig ekspertise. 
Selvsagt husker jeg den hjemmestrikkede genseren i rosa mohair og jeg husker øredobbene som ble kjøpt på H&M i Oslo vinterferien 1986. Jeg husker hvordan vi måtte børste genseren for den rette lodne effekten og jeg husker hvordan steinene i øredobbene var kalde mot halsen. Jeg husker diskoteket på samfunnshuset, musikken, stemningen, glitrende øyenskygge fra Jane Hellen og frenetisk tupering av hår. Jeg husker venner, de jeg har kontakt med, de jeg ikke lenger har kontakt med og jeg er glad for at to nøster garn som ikke er nok til noe som helst kan gi meg en tidsreise tilbake til en tid jeg er glad for å ha opplevd samtidig som jeg er glad den er ferdig for lengst.

Skulle jeg kastet dette garnet da genseren var vel og vakkert montert ( heldigvis av mor, der innså jeg min begrensning)? Burde jeg skrotet ørepynten da Madonnafasen var overstått? Skal vi bo i hus uten skuffer og skap man kan gå på skattejakt i og skal alt vi kjøper bare ha en kortvarig misjon istedenfor å være med på å skape minner?
Jeg er skeptisk. For selv om jeg stortrives med å grave rundt i bruktbutikker og på loppemarkeder trives jeg minst like godt med det jeg finner av glemte skatter i egne skap. Samtididg ser jeg at det er mye som med fordel kan fjernes, men dette er ikke nødvendigvis det som har stått urørt lengst men heller siste-liten-kjøp. Så kanskje det er veien å gå - bare kjøpe mindre og bruke det som står innerst i skapet?

Som for eksempel disse øredobbene...
Lurer på om de er like fine på nå?

1 kommentar:

  1. Vilket fint inlägg! För min del har jag valt väg: inte kasta särskilt mycket men framför allt använda det jag har mer och inte köpa nytt hela tiden. Mina vuxna barn älskar att rydda runt i vårt hus och hitta saker att använda - så får mina gamla kvalitetskläder och - smycken och -klockor nytt liv!

    SvarSlett