torsdag 5. januar 2017

Våren 2017


Med et utvalg bilder fra tidligere kurs setter jeg nå opp en komplett oversikt over mine kurs vår 2017, med linker til aktuelle nettsteder. Noen steder er det linket direkte til det enkelte kurset, andre steder kommer du til lokallagets hjemmeside.Informasjon om priser og varighet finner du der.  








Bunadkurs, generell bunadsøm:
Dette er kurs hvor deltagerne syr det de selv vil, men de er selv ansvarlige for å skaffe komplette materialpakker samt sømforklaring og klippemønster/ferdig klippede plagg.
Deltagerne kan både brodere og montere, og det er lite felles undervisning ettersom det fort vekk kan være ganske mange forskjellige bunader på et kurs.
Dette kurset tilbys i Asker Husflidslag på dag- og kveldstid og på dagtid i  Frogner Husflidslag, Oslo.
Kursstart Asker 09.januar kveldstid, 16.januar dagtid og 15.februar Oslo

Kickstart Bunad
Dette er et tilbud til de som ikke trenger eller har tid til å gå kurs over åtte til ti uker. I løpet av en helg går vi gjennom materialpakken, setter opp en arbeidsplan og kommer i gang med arbeidet. Det er samme kriterier som på kursene i generell bunadsøm, og det er ekstra viktig at jeg vet på forhånd hva deltagerne skal jobbe med siden alt skjer i løpet av en helg.
Helgekurs Asker Husflidslag, 12 timer, 28.- 29.januar



Innføring i ullbroderi
Noen kjøper en materialpakke til en bunad og begynner å brodere. Andre synes det er betryggende med en liten forsmak på ullbroderi, og på dette helgekurset får du det.
Jeg har med påtegnede materialpakker og så jobber vi oss gjennom en del av de stingene du mest sannsynlig vil stifte bekjentskap med på en brodert bunad.
Helgekurs Sogn Husflidslag i Oslo 12 timer. 21- 22.januar



Sy et enkelt plagg
Dette er et grunnleggende sykurs, som handler like mye om å få lyst til å sy og oppleve gleden i å bli bedre kjent med egen symaskin. Deltagerne har med symaskin, stoff og mønster og så skal det måles, nåles, klippes og syes. Jeg har prøvd å sette opp med spesifikke kurs, men siden indre drivkraft er en viktig motivasjon har jeg endt opp med dette - dere syr det dere vil. Og så sier jeg pent nei til silkefløyel og enkelte andre stoff. Dette er heller ikke kurset hvor dy syr draktjakke med passepoilerte lommer og silkefor. Vi går for noe litt mer egnet for begynnere.
Helgekurs Asker Husflidslag, 15 timer. 03.- 05.mars

Sy i håndvevde tekstiler
Dette kurset er en videreutvikling av Sy et enkelt plagg. Det er en kjensgjerning at mange som har vevd stoff synes det er litt skummelt å klippe i egen metervare. Derfor blir det i vår satt opp et kurs som tar utgangspunkt i stoff deltagerne selv har vevd.
Helgekurs Asker Husflidslag, 15 timer. 24. - 26.mars



I tillegg skal jeg undervise på to av modulene på Bunadopplæringa som er et samarbeid mellom Studieforbundet kultur og tradisjon, Norges Husflidslag, Noregs Ungdomslag og Norsk Folkedraktforum og som er en god innføring i fagets ulike sider og en godt utgangspunkt for de som ønsker å ta svennebrev ( i tillegg til læretid eller godkjent praksis i faget).
På Modul 6, saum og tilpasning av kvinnebunad hvor jeg skal fokusere å livkjoler fra Gudbrandsdalen og Modul 3, Sting og broderi hvor jeg skal undervise i nettopp sting og broderi.
Disse modulene avholdes på Raulandsakademiet, og datoer og annen informasjon finner du her.
( Begge linkene her går til Studieforbundet kultur og tradisjon).



Og sist men ikke minst - Raulandsakademiet  i juli, uke 28.
To kurs, først brodere din egen bunad og så montere din egen bunad.
Her vil utgangspunktet være noe av det samme som på kursene i generell bunadsøm, men det ene kurset er om broderi og det andre om montering.
Jeg kan jo ta med at det også til høsten blir satt opp helgekurs på Raulandsakademiet, Innføring i ullbroderi. Dette kurset har jeg holdt to år allerede, og det er hyggelig at det blir satt opp i år også.



Dette er alt, i skrivende stund, men jeg ser ikke bort fra at det plutselig dukker opp noen småkurs i tillegg. Isåfall kan jeg alltids legge ut det også,
Jeg har liten oversikt over ledige plasser, eventuelle henvendelser om det og påmelding går direkte til lokallag. Det jeg derimot kan hjelpe med, er råd om hvor du kan skaffe materialpakker og hva det er viktig å huske på. Jeg vil gjerne tilføye at jeg ikke har noen egeninteresse ved denne hjelpen, rent bortsett fra at jeg vil ha gode kurs og  da trenger jeg fornøyde deltagere og gode arbeidsforhold ( og det innebærer komplette materialpakker slik at vi slipper å ringe land og strand rundt) .


PS.
Er jeg ikke heldig som får lov å holde på med dette? Jeg hadde aldri trodd, da jeg for snart ti år siden holdt mitt første kurs at dette skulle vise seg å være noe jeg faktisk skulle få til, noe jeg ville være flink til.





2 kommentarer: