fredag 20. januar 2017

Leseutfordring 2017


utsikt fra symaskina...faglitteratur er et fint og ganske omfattende begrep



Det  var denne leseutfordringen da, et spennende prosjekt jeg fant på bloggen overtenking..Jeg er godt i gang med planleggingen, mye takket være gode innspill fra hyggelige lesere.

Kategoriene er:
1. En bestselger fra 2016 
2. En bok med et navn som tittel 
3. En bok med rødt omslag 
4. En bok skrevet før 1900 
5. En bok skrevet før 2000. Her har jeg tatt meg til rette. Jeg har byttet kategori og opprettet Biografi
6. En bok med handling fra et sted du ønsker å besøke 
7. En bok med tall i tittelen 
8. En bok på mer enn 600 sider 
9. En bok som er skrevet av en Nobelprisvinner  
10. En bok som er oversatt fra et språk du ikke kan
11. En bok som kun har ett ord i tittelen 
12. En bok som ble publisert den året du ble født 

Det ser enkelt og greit ut, men jammen har det tatt tid. Værsågod, her er min liste, med forbehold om endringer underveis:

1. Og hver morgen våkner jeg av Marita Hansen.
Denne har jeg gått og tenkt på en stund, nå står den på lista.

2. An-Magritt av Johan Falkberget.
jeg leste Nattens brød da jeg var ganske ung, og husker vel mest  at hun var pen med fin flette og noe kjærestegreier og en bestefar. Kanskje skjønner jeg mer av blodslitet nå?

3. Desiree av Annemarie Selinko
Hun var datteren til en silkehandler i Marseille, forlovet med Napoleon og gift med Jean-Baptiste Bernadotte. Boka skal ikke leses som en faktasamling, men det er en morsom fortelling om hun som ble dronning Desideria av Sverige og Norge

4. Forrådt av Amalie Skram
Rett og slett fordi det er så lett å si at alt var så meget bedre før. Ja særlig. Mye var verre før.

5. Dynastiet Romanov 1613 - 1918av Simon Sebag Montefiori. 
Ohoi, her skvetter blod og undersåtter! Jeg har passert Peter den Store, og det er et virvar av konstellasjoner, kriger og fyllekuler. Jeg er hekta!

6. De fortapte spillemenn av William Heinsesen
Færøyene, dit har jeg lyst til å reise. Men når passer det å dra dit...Er det ikke alltid ren og vin dog høststemning der? 

7. De tre musketerer av Alexandre Dumas
jeg leste disse, og Greven av Monte Cristo da jeg var barn. Nå tror jeg at jeg skal lete fram originalen, selvsagt  ikke på fransk men ikke den forkortede Barnas Beste jeg leste for noen tiår siden. Athos, Porthos, Aramis - bonjour!

8.The winds of winter av George R.R. Martin
Værsåsnill, værsåsnill, bli ferdig med boka George! Vi heier og hopper og vil så veldig gjerne vite hvordan det går med alle disse menneskene som spiller et spill på liv og død med en jernkrone som den endelige premien.

9. Markens Grøde av Knut Hamsun
Jeg har lest Hamsun, og jeg har lest om Hamsun. Nå synes jeg han skal få lov å være en del av livet mitt igjen, for av alt man kan si om Knut hamsun så er dette det viktigste - han skriver helt eenstående fint om mennesker.

10. Mi briljante venninne av Elena Ferrante. 
jeg har lett for å gå litt i vranglås hvis "alle" leser en bok, men nå har jeg skjønt at Ferrante blir lest fordi hun skriver godt. Jeg er forresten sikker på at Ferrante er en dame. Jeg tror ikke menn er i stand til å skrive godt om kvinner.

11. Dadland av Keggie Carew
Hvor godt kjenner vi foreldrene våre, og hva gjør vi når hukommelsen langsomt går i oppløsning. Forfatteren tar oss med i jakten på farens liv, hans minner og historier som gradvis forsvinner.

12. Gjøkeredet av Dale Wasserman.
Alternativet er Morgan Kane, og uten å si noe stygt om vår venn Morgan så er jeg på en måte ferdig med westernbøker. For trettifem år siden.

For tiden leser jeg kategori 5- Biografi. Imidlertid kan det hende jeg trenger litt avveksling og leser noe annet parallelt. De er ikke mer enn måtelig sjarmerende disse Romanovene, men jeg håper jo de tar seg sammen og begynner å te seg som folk etterhvert. Spidde folk på påler, dvergkasting  og tvangsplasseringer i kloster -ærlig talt, noen burde definitivt ikke lede mer enn seg selv ( og knapt nok det).



3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Så mange spennende bøker du har valgt :) "Og hver morgen våkner jeg" og "Forrådt" er gode bøker :) Jeg håper også veldig på "The winds of winter" i år, men det spørs vel ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, jeg håper veldig på Winds of winter, men jeg har en plan B.

      Slett