onsdag 31. august 2016

Den spede begynnelsen



Det har blitt noen slike luer opp gjennom årene, små djevelluer med perler på toppen.

For snart fjorten år siden tok jeg med en slik lue og et ark med håndtegnet diagram og banket nervøst på døra til Norsk Husflid for å, for første gang, prøve å selge inn et eget prosjekt. 

Og jeg klarte det.

Noen måneder senere stod lue og oppskrift på trykk og jeg var usigelig stolt.
Ikke bare fordi jeg hadde solgt et prosjekt men fordi jeg hadde turt å ta kontakt.





I sommer har jeg strikket noen slike luer igjen. 
Garnet er fra Nøstebarn, ull & angora, siste rest fra garnavdelingen i Møllergaten.


---------------------------------------------------------

Hvis du er som meg og trenger tekst i tillegg til bilder kopierer jeg inn denne teksten om å strikke med perler fra et tidligere blogginnlegg.
Kanskje gjør du det på en annen måte, men slik er min metode:



For, nei det går ikke an å putte små perler inn på strikkepinnene. De må inn på garnet. Og om du bruker en nål som du får perlene inn på; hvordan skal du få tredd garnet gjennom et minimalt nåløye?


Bruk en sterk sytråd, 10-20 cm lang. Tre en nål innpå og knytt sytråden fast rundt garnet du skal strikke med. 
NB. Husk å sjekke at perlene glir lett over nåla. Veldig, veldig kjedelig å ha så grov nål at du må presse perlene over nålhodet. Da kan det også hende at perlene sprekker... 
Tre perler over sytråd og inn på strikkegarnet. Overgangen mellom tråd og garn kan være litt vanskelig i starten, men etter noen perler glir det lettere.


Regn ut sånn omtrentlig hvor mange perler du trenger. Det er ikke så ustyrtelig festlig å tre, så det er bedre å slå på stortromma og ta 160 perler i et jafs enn å måtte ryke garnet og tre perler i flere omganger.
Noen ganger tar jeg meg sammen og teller og lager et skikkelig mønster med to eller flere farger. Andre ganger bruker jeg perler i samme farge på hele prosjektet.
Og noen ganger gjør jeg som her og rydder i boksen med resteperler. Det blir ganske fint det også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar