onsdag 31. desember 2014

året som går


2014, ja hva skal vi si? Et fint år, akkurat passe langt og ganske innholdsrikt.

I januar sa jeg ja til å brodere et 80 cm langt belte med tett mønster bestående av korssting. Ullgarn på lin. Målet var å overvinne motviljen mot korssting. Jeg ble ferdig med beltet og ble enig med meg selv om at det er helt greit å ikke like korssting. Aldri mer. Ok, jeg ble ikke ferdig i januar. Ærlig talt, ting tar tid.



I februar fortsatte jeg friskt med kurs.I tillegg benyttet mormor og jeg oss av en av fordelene med å ha tilgang på skoleunger - vinterferie. Tre generasjoner med tettpakket program i London. Joda, London er Madame Tussaud, London Eye og shopping. men det er også Harry Potter, National Portrait Gallery, lunsj i krypten til St.Martin-in-the-fields, utflukter til Stonehenge, Oxford og Windsor og veldig mange gode minner. 

Og så ble det mars. Og enda litt mer kurs. Blant annet i smøyg som er en kjekk broderiteknikk som vanligvis utføres på ganske så tett lin. Jeg har omsidet skjønt at det kan være taktisk å introdusere teknikker i større format enn det de vanligvis utføres i. Tellesøm på stoff man kan telle tråder i uten lupe er mye mer motiverende enn migrenefremkallende lin med 32 tråder pr centimeter.


I tillegg merker jeg jo alltid at det nærmer seg 17.mai, og da skriver jeg mer enn gjerne om bunader, skikk og uskikk, sølv og sko. 

Det fortsatte jeg med i april. Da var det påske også. Fjellpåske, same procedure as every year.  Snø, sol, appelsin, bakglatte ski...Påskeegg...Og hjem igjen til jobben. Påskeferien er like kjærkommen hvert år. Og like ubeleilig. Halvannen uke fri midt i høysesongen er ikke ideelt. Det handler ikke om planlegging, det er bare slik det er. Men uansett; enda mer ubeleilig enn halvannen ukes ferie er å gi avkall på halvannen uke på hytta.


I mai sydde jeg. Det er det mai handler om, sy, sy, sy. Og så skrev jeg et ganske fornuftig innlegg om hva du bør huske å gjøre før du henger bort bunaden din 18.mai.
Samme måned holdt jeg foredrag om min digitale hverdag, og vi fikk plutselig en tolvåring i huset. Eller, ikke så plutselig da, men det er noe med det - årene går fryktelig fort. 


Og ikke før var vi i gang med mai så var mai vel og vakkert overstått og vi freste over i juni og plutselig befant vi oss uten ungdomsskoleelev i huset. For det er den veien det går, de vokser til og består eksamen. De sier pene ord på et podium en vakker vårkveld og vips er klasser spredd for alle vinder og sønnen er ikke liten lenger. Nåja, det er jo en stund siden han var liten da. Men ferdig med grunnskolen, det er full fart mot voksenlivet.

Juni er også jobb og kreativ sommerskole. 

   
    

Og når noen&tjue unger bruker en hel uke på å være kreative, ja da holder det ikke med et bilde til å oppsummere en hel måned.

Og hoi. Det var kortversjonen av første halvdel av 2014. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar