onsdag 5. november 2014

Kurs, ja takk!



Det er ikke alltid så lett å finne ut av saker og ting og sting på egen hånd... Og selv om man får med en plansje eller to (eller tre) og et hefte og noen bilder så kan det likevel være behov for noen gode råd, noen hjelpende sting og noen generelle tips om hvor man begynner og slutter på en jobb.

Hvis du ser litt nøye på disse broderiene så vil du kanskje se at selv om stilkene er ganske jevntykke så er det en liten forskjell. På den ene er det to farger, på den andre tre. Det skal være tre, men det er ikke alltid lett å lese seg til hvordan sting skal vinkles.
Og hva med storrosa, skal man begynne ytterst eller innerst? Hvis du følger fargeanvisningen på den ene plansjen er det nærliggende å tro det er lurt å begynne innerst, men da kan du fort vekk ha fylt blomsten før du kommer til den lysegule fargen som skal være ytterst.


Det er mye av det jeg underviser i som er vanskelig å formidle skriftlig. Og som jeg gjerne sier - jeg kan snakke meg blå i tyve minutter eller jeg kan vise med fire sting.  

Som med dette broderiet. Dette er en veldig flink elev som hadde prøvd seg på en prøvelapp med broderiene til venstre og som etter et par kurskvelder utfører broderiene til høyre. Jeg møter mange som henne - flinke damer som trenger veiledning, råd og tips og noen støttende sting. Jeg ser gleden over å mestre, gleden over å få til noe, skape noe som kan glede i flere tiår og stolthet over å bevare en bit av den norske kulturarven.

Jeg håper virkelig ikke forslaget om kutt i støtten til studieforbundene blir gjennomført. Og hvis du vil hjelpe til, kan du klikke deg inn her, signere oppropet og være med på å støtte en god sak.

 Takk!


PS.
Siden dette ikke er mitt broderi vil jeg gjerne tilføye at kursdeltaker vet at jeg tok bilder og jeg har fått lov til å legge ut bildene på nett.

10 kommentarer:

  1. Broderiet på min bunad hadde definitivt vært penere hvis jeg hadde tatt et kurs.

    SvarSlett
  2. Kurs er viktig ja. Gikk broderi og monteringskurs med min første bunad. På bunad nr 2 vurderer jeg kanskje et enklere, helgekurs eller noe når det gjelder broderingen. Monteringen vil jeg helst sette bort, det var grusomt å drive med, men jeg skal ta kurs og klare denne og.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har begynt med helgekurs, hadde to i høst og skal ha til våren også. Jeg har stor tro på å ha andre typer bunadkurs enn de som går over x antall kvelder, for å møte ulike behov.
      Og hvis du har montert en så går nummer to bedre. Ihvertfall hvis det er samme type:-)

      Slett
  3. Jeg skulle så gjerne ha gått på kurs og lære om dette, men jeg bor i utlandet og da må jeg lære alt fra nett :( Det erikke alltidlike lett, men veldig inspirerende med slike blogginnlegg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan være en utfordring å få fatt i fullgod informasjon på nett. Jeg prøver å dele litt, men det blir stort sett bare det mest generelle.

      Slett
  4. Ja det er veldig bruk for slike som deg. Jeg har selv brodert tre slike nordlandsbunader, og må si meg enig, den veiledninga som følger med er lite å støtte seg til

    SvarSlett
  5. Heldig som får gå på kurs hos deg, Barbro. Stemme er avgitt:)

    SvarSlett
  6. Kurs er svært viktig! Veiledningen vi gir, gir den enkelte piff og pågangsmot til å utføre det de ønsker!!!! De trenger med andre ord en som kan lære bort og en de kan henvende seg til/støtte seg til i neste omgang. Hvem trenger ikke det?

    SvarSlett