onsdag 3. september 2014

the Royal School of Needlework




The Royal School of Needlework ble grunnlagt i 1872, og har holdt til i Hampton Court Palace siden 1987. De har en treårig utdannelse innen broderi, utdannelse for fremtidige lærere på skolen og i tillegg - kursvirksomhet av variabel lengde.
Jeg må med skam tilstå at jeg først hørte om skolen da jeg var elev på sømlinja, men selv om jeg da også broderte med liv og lyst ble en utdannelse innen et slikt fagfelt vurdert som uaktuelt og ukult. Om du tror jeg innimellom har lyst til å stange hodet i veggen når jeg tenker på det så er svaret JA.

Det har vært en drøm noen år, å få komme hit og gå et kurs. Men så skal det passe inn i alt annet av hverdager, ferier, arbeidsoppgaver og plikter. Men nå, endelig, med stipend fra fylkeshusflidslaget!


 

Selve kurset:
Tudor rose in silk and metal embroidery.
Definitivt noe nytt for meg som er mest vant til å brodere med ull. Her i landet har vi ingen store tradisjoner for rike utsmykninger med gull og glitter. Det er spennende å lære noe nytt, gjøre noe annerledes, oppleve gleden i å være elev og få faglig påfyll.

 

 

 

Nei, rosa ble ikke ferdig. Men alle teknikker ble grundig gått gjennom og forklart og jeg kan nok til å sette meg ned og brodere, stikke, trekke og feste. 

 

Lunsj ja.
Den kunne vi innta på en benk, på en av kafeene, som denne som lå i tårnet hvor Henrik den 8. hadde badet sitt, i rosehagen eller i den formelle hagen.

Er det rart jeg sier - Oh, my God! 
Jeg skal tilbake! Og det er ikke helt sikkert jeg er ferdig med å fortelle om denne opplevelsen. 



6 kommentarer:

  1. Wow. Så fantastisk!
    Følte du deg litt som Harry Potter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mer som Nilus:-)
      men det er hakket bedre enn å føle seg som McSnurp, som jeg vanligvis gjør i skolesammenheng...

      Slett
  2. Så spennende! Vil lese mer! Det er et slikt sted der man føler man går tilbake i tiden...

    SvarSlett
  3. Så hyggelig med stipend. Imponerende arbeid.

    SvarSlett