tirsdag 29. juli 2014

om ull og gull

De som følger Fru Storlien på facebook fikk kanskje med seg denne statusoppdateringen?

har fått på meg bunad og er klar for bryllup. Hurra for ung kjærlighet, og hurra for at det ihvertfall ikke regner. 

PS. Om noen dager kommer det sikkert et innlegg om hvordan man overlever en lang og varm dag i bunad.


Aller først vil jeg gjerne si at det var en fantastisk dag fylt med kjærlighet, gode ord, musikk og glede.
Hurra for ung kjærlighet og for disse to som har valgt hverandre og som gjør hverandre så inderlig gode.

    


Deretter vil jeg si at - jeg overlevde. Men jeg skiftet etter middagen, da var jeg mer enn varm nok.

Og til slutt vil jeg si litt om dette med å bruke bunad når det er veldig, veldig varmt:
For hva gjør du hvis planen er å bruke bunad i festlig lag og kvikksølvet kryper oppover, oppover, oppover?
Velger du et annet antrekk eller bruker du bunad?
Og om du, som meg, velger å bruke bunad, kan du gjøre noe for å unngå å ende som vår venn på bildet under?

                         

Vel, her er mine velmente råd for overlevelse i ull:
1. Damer - dropp ytterplagget helt. 
2. Gå gjerne uten understakk. Minimer der du kan og husk at hvert lag med klær gir økt varme. 
3. Jeg bruker heller strømpebukser enn knestrømper - det gir jevnere fordeling av varme og jeg slipper den der ugreie følelsen av at lårene sitter fast.
Strømpebuksa trenger ikke være av tykk ull. Gå for en tynnere, men likevel kompakt, modell. Jeg valgte 40 den, matt versjon fra en kleskjede av svensk opphav. 
4. Langt hår? Sett det opp slik at du slipper svett nakke. Dette gjelder forsåvidt ikke bare til bunad.
5. Kan du gå uten forkle? isåfall går du uten forkle. Jeg valgte bort ullforkle og brukte silke. 
kan du slippe et ekstra lag med stoff så gjør du vel det?
6. Er bunaden litt stor? Vær glad til. Å sitte i solsteiken med bunad som klemmer i livet, gnager over bringa og gir deg akutt åndenød er enda verre enn å bruke samme bunad i kjøligere vær.
7. Tenk positivt. ærlig talt. Det er ikke så mange timene. Hold fokus på noe annet enn at du er varm, at det klør, klemmer eller trykker. Drikk to liter isvann, hold en kald brusboks mot nakken, smil til de andre gjestene og gled deg over livet. Jo mer du sutrer jo verre blir det.

Og så kan du alltids skifte når det holder på å koke over.


Og til dere menn - dropp ytterplagget når du kan. Bruk trøye i kirken, men ta den av når dansen starter. Hvis du ender ved et bord i solsteiken kan du ta den av under middagen også. Bryllup skal faktisk være hyggelig. Men, behold vesten på. Jeg gjentar - behold vesten på. Skjorte og bukseseler er omtrent like korrekt som at damene sitter i undertøyet.

PS.
Hvis du dropper understakken bør du bruke strømpebukse!  Ull kan klø...Varme lår mot stikkende ull kan gi deg visse problemer med å finne sittestillingen. 

7 kommentarer:

  1. Det høres ut som en flott dag.

    Punkt 7 er faktisk gyldig uansett klær og situasjon. Ting blir ikke bedre av å sutre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, alt blir verre av sutring.
      Og ja, det var en aldeles enestående dag.

      Slett
  2. Har også vært i bryllup i juli i år. Midt i middagen holdt jeg på å krepere. Mellom hovedretten og desserten ble det en naturlig tissepause, hvor jeg løp ut og skiftet til kjole på 1-2-3! Fantastisk å få av seg ulla. Glad det ikke er lue til bunaden min ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, jeg vurderte også å skifte da!

      Slett
  3. Jeg giftet meg i sommer. Syntes synd på alle mennene, og noterte meg at ingen i min vanligvis bunadsglade familie (eller i min kjæres Setesdalfamilie) hadde på seg bunad. Like greit i julivarmen på Sørlandet.

    Skal i to konfirmasjoner på Sørlandet i høst, og lurer på om det blir bunadskaldt eller om jeg må finne på noe kjolete. Er det bare meg, eller har bunadseiere færre kjoler enn andre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det siste jeg sa før jeg satte meg i bilen på lørdag var - Jammen er jeg glad jeg ikke er fra Setesdal!

      Det kan godt hende bunadseiere har færre kjoler - jeg har ihvertfall færre kjoler som kan erstatte bunaden, altså pene men ikke altfor pynta/utringa. Ikke at jeg har ekstremt mange voldsomt utringa kjoler heller , men jeg synes ikke det e rhelt innenfor å vise masse kløft eller ha bare skuldre i kirken eller i en barnedåp/konfirmasjon. Med bunad er jeg alltid ordentlig kledd...

      Slett
  4. Sutring ja... det er ofte sutring i forbindelse med bunad; jeg nevner i fleng styr, varmt, kløende osv. Men bunad er flott, og den hører med. Hadde jeg brukt bunad i 30 graders varme, selv om det var bryllup? Neppe... i hvert fall ikke under festen. I bryllupet til broren min, hadde jeg bunad i kirken og skiftet før middag, faktisk.
    Så tidlig hadde også med å gjøre at jeg hadde lånt en superlekker selskapskjole i silke som jeg "daua etter" å bruke - som en kommentar om man har færre kjoler... ja.

    SvarSlett