onsdag 12. desember 2018

Annie Albers at Tate Modern



Jeg fikk mange gode forslag til fine ting å gjøre i London, og tusen takk for det. Vi var i butikker og kafeer, jeg kjøpte nye Doc Martens og vi fant noen bøker begge to.Det blir stadig lenger mellom bokhandlene, men vi fant en til slutt og fikk litt lesestoff.
Et av tipsene var å se utstillingen om veversken Annie Albers ( 1899 - 1994)  på Tate Modern, og jeg tenkte vel først at det kom til å havne langt ned på lista over ting å gjøre. Men så begynte jeg å lese litt om henne; utdannet på Bauhaus-skolen, elev hos Paul Klee, emigrerte til USA sammen med ektemannen da Hitler kom til makten, av jødisk avstamning, en av de første kvinner som definerte vev som kunstform....og ja, kort sagt et veldig spennende livsløp.
Og altså - en stor utstilling på Tate Modern. Om vev - det er jo rett og slett enestående fantastisk og vel verdt å se.

        

Der var lov å ta bilder til ikke-kommersielt bruk, og selv om det er ganske tomt for folk på bildene mine var det godt besøkt. Ikke slik at vi skumpet rundt i kø, men det var et jevnt sig av besøkende.
Store bilder, store veggtepper og draperier, små vevprøver, arbeidsbøker og deler av samlingen hennes av historiske tekstiler.



        



Utstillingen står til 27.januar.
Og du, det er grei utsikt fra kaffebaren i tiende etasje, men bildet øverst i innlegget er fra balkongen i terdje etasje og gir mye bedre utsikt mot S.Paul, Themsen og Millennium Bridge. Og som en liten hilsen til Harry Potter må jeg  innrømme at jeg ventet å se dødseterne komme sveipende inn over oss og vrenge broa...



Sekstenåringen holdt seg i den åpne utstillingen og var godt fornøyd med det. Og etterpå gikk vi i butikken og kjøpte hver vår bok.



Min til venstre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar