tirsdag 4. mai 2010

blomster i mai

Når Woodys klasse er her på juleverksted, klipper Fruen alle deler på forhånd. Dette tar tid, og tid er penger. På den annen side koster stoff en del, og det er derfor greit å ha kontroll på materialforbruket. Dagen i dag har Fruen tilbrakt i Queenies klasse; de håpefulle andreklassinger har sydd filtblomster. Den opprinnelige planen var å klippe alt på forhånd, men få og små timer til rådighet førte til en annen løsning:
Rød, hvit, blå og cerise filt ble delt opp i biter, hver bit med plass til fire kronblad. Den grønne ble klipt i biter på størrelse med et blad. Maler ble utdelt, samt klippeplan. Tid ble spart, barna "lærte" å legge mønster på stoff på en økonomisk måte og klippingen ble en del av opplæringen. 
Deretter ble kronblad sydd og rynket ved hjelp av uslitelig sytråd og perle ble sydd på i midten. Til slutt, blader. Nå henger vakre blomster på veggen i klasserommet og skal vises på kveldens foreldremøte, mens Queenie og venninne bruker opp resten av filten og store mengder lim ved kjøkkenbordet. Fruen drikker kaffe og kjenner det suse i hodet, det blir mye lyd av enogtyve håpefulle som alle vil ha hjelp øyeblikkelig.

Bildet er fra fjorårets juleverksted, bilder fra dagens seanse kommer i kveld. eller senere...

3 kommentarer:

  1. ... og som denne våren er kald og treg, er vel dette nesten de eneste blomstene vi ser nå i mai ..sukk! Nyt du din kaffe, så håper jeg susinga snart gir seg :) gleder meg til å se bilder!

    SvarSlett
  2. ahh, du gir meg alltid så mange fine minner fra barndommen.

    Min mor, min håndarbeidsopplærer, er nøye, og sløsing av stoff var ikke et alternativ. Klippe ut noe midt i soffet eller arket, nei veit du hva... hihi

    Synes forresten det hørtes ut som et supert opplegg, klippe er jo dessuten gøy :D

    SvarSlett
  3. Embla: Det suste både lenge og vel, aldri i livet om jeg ville vært lærer!
    Anne: Så hyggelig at jeg klarer å vekke minner. Og slike håndarbeidslærerinner/mødre trenger vi flere av, det var endel forsøk på villklipping:)

    SvarSlett