lørdag 21. januar 2023

den nye boka


 Da jeg ble tildelt forfatterstipend for å skrive om røde tråder i vår tekstile kulturarv hadde jeg et ganske optimistisk tidsskjema. Jeg jobber tross alt glimrende under press ( synes jeg selv) og hadde planene klare om å levere et prakteksemplar av et manus i løpet av kort tid. 

Men, så kom corona med hjemmekontor, hjemmeskole og fullt hus. Kurs og andre oppdrag ble kansellert og den øredøvende stillheten på jobbfronten i kombinasjon med et ganske fullt hus hjemme førte til total skrivetørke. Tenk type norsk stil i fjerde klasse. Tørt, tørt og tørt. 

Jeg skrev og slettet, skrev og svettet, og slettet. I mine øyne ble det verre og verre. Tørt, dødt og helt uinteressant. I høst begynte det å løsne, ordene ble setninger og setningene ble levende avsnitt.

Denne uka hadde jeg nytt møte med forlaget og huhei, nå er vi i gang. Boka kommer til sommeren og skal handle om utstyr, teknikker og hvordan klær blir til og hva slags forhold vi har til klær. 

Det kan hende det kommer små smakebiter utover vinteren og våren og jeg gleder meg voldsomt til å dele dette prosjektet med dere. Men det kan også hende det blir ganske stille om boka noen måneder fordi jeg trenger ro til å forme den slik jeg vil ha den og jeg blir så innmari stressa av gode innspill og vennlige forslag. 


PS. den blir årets temabok hos Smøyg Forlag, så litt informasjon får dere der og hos Magasinet Bunad også. 






7 kommentarer:

  1. Å så spennende, gleder meg allerede, og for ett tema👍👍👍 ønsker meg broderiboka også jeg gjerne singnert⭐️ så kan jeg vippse og du må gjerne legge igjen i Vågå⭐️ lykke lykke til⭐️⭐️⭐️

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Skal undervise på Hjerleid til uka, og innom Vågå tirsdag:)

      Slett
  2. Svar
    1. Takk:) stor lettelse for at det endelig har løsna

      Slett
  3. Ååå! Gleder meg til bok 😃 Og håper du får en super uke på Hjerleid. Det var veldig lærerikt og hyggelig i fjor 🤩

    SvarSlett
  4. Dette høres veldig spennende ut! Heier på deg og gleder meg til en interessant bok! :)

    SvarSlett
  5. Hei😊 Jeg ønsker veldig og lære plattsøm blandt annet, vil denne boken kunne hjelpe meg på vei? Jeg har forsøkt meg på et kurs, men syns ikke det var så enkelt. Det var mange deltagere om beinet og en lærer. Tiden ble derfor svært knapp. Mvh Tone😊

    SvarSlett