tirsdag 26. januar 2021

Grønn nummer 2

 Og roet vi ned  - igjen.





Jeg er så lei. Men hver gang jeg har lyst til å sette meg i en snøfonn og ule kommer jeg på at det er andre som har all mulig grunn til å være end mer lei. Og da går lufta litt ut av meg. For altså, jeg har hus, jeg har kohort, jeg har kaffe og jeg har jobb. Litt mindre sosial jobb enn jeg er vant til, men likevel. Jeg har jobb. 

For tiden leser jeg noe som må være verdens tørreste bok. Dressing Constitutionally. Hierarchy, SExuality and Democrazy from our Hairstyles to our Shoes. 

Temaet, hvordan lover påvirker måten vi kler oss på, med utgangspunkt i den amerikanske grunnlovningen og diverse staters egne lover i tillegg er interessant. Men jeg kan ikke helt fri meg fra tanken om at dette kunne vært formildet på en litt mer engasjerende måte. Det kan jo ha en sammenheng med at jeg er svært uvant med å lese akademisk litteratur generelt og engelsk sådan spesielt, men her er det snirkler og svinger og innskutte bisetninger over en lav sko. 

Men - nå vet jeg  at kvinnelige besøkende i amerikanske fengsler er pålagt strenge regler for hva  de kan iføre seg og at skjørt ved slike anledninger ikke kan rekke mer enn to tommer over kneet når du sitter. BH er også påkrevet og du kan selvsagt ikke bruke gjennomsiktige topper. Regler for hvordan menn skal kle seg? Ikke-eksisterende. 

Og mye annet, som hvordan den ene loven kan toppe den andre og at ytringsfriheten er viktig og også påvirker måten vi kler oss på. Joda, smalt og sært og jeg skummer gjennom hist og her. Men også fint å bruke hjernen på litt annet enn det store spørsmålet når jeg endelig har kommet meg over dørstokken og skal ut og gå - skal jeg gå til venstre eller høyre? Motbakke først eller motbakke til slutt?

Nei, da er det bedre å brodere. Jeg har lagt grunnlaget med grønn nummer 1 og satt i gang med grønn nummer 2 og små innslag av den gule. Det nærmer seg "noe som er verdt å ta bilde av". Vi får se om det dukker opp noe dokumentasjon i løpet av uka.  Men  først - kaffe. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar