torsdag 23. januar 2020

Hjelp, materialpakka er ikke komplett!

God påtegning, god og forståelig plansje og nummerert garn. Slike materialpakker liker vi

Påtegningen er dårlig, det mangler nåler, hvorfor er det ikke med svart sytråd?

Slike spørsmål kan dukke opp når du åpner en materialpakke og skal begynne å brodere eller montere en bunad. Og det er  klart du kan bli umotivert hvis det er tydelige mangler eller om den hvite påtegningen nærmest går i oppløsning når du tar på den ( dette vet jeg av egen erfaring).
Det hjelper ikke å sy fortere og nå til dags er det ikke "bare" å gå innom nærmeste sybutikk og kjøpe hverken nåler eller sytråd. Nærmeste sybutikk kan tross alt  befinne seg to bussreiser eller åtte mil unna.
Noen tyr til nettet i slike situasjoner. Enten for å få hjelp :
har noen en plansje, kan noen hjelpe meg med nåler til å brodere en bunadskjorte, hva gjør jeg når påtegningen forsvinner ( eller enda verre - når den ikke forsvinner). 
Eller for å klage sin nød:
Der&der selger de helt elendige materialpakker. Det mangler sånn&sånn, påtegningen er skakk/klumpete/forsvinner . Hva skal jeg gjøre?
Og til dere i siste gruppe har jeg et godt råd:
Vær så snill og ta kontakt med forhandler først. Send en e-post og forklar saken og hvis du ikke hører noe kan du ringe og henvise til e-posten du sendte på mandag.
Det kan være litt leit, for de aller fleste av oss liker å se på seg selv som hyggelige mennesker og vil ikke være til unødig bry. Men tenk om en leverandør ikke får noen klager på påtegningen . hvordan skal de da vite at den er dårlig? Og kanskje har bedriften fått en ny ansatt som har ansvar for pakkingen? Tro meg når jeg sier at det er ikke alle bedrifter som har absolutt alle rutiner sirlig nedskrevet og det kan gå en nyansatt hus forbi at det også skal en snelle med naturhvit sytråd i materialpakka til en svart mannsbunad.
Husk at de som selger materialpakker er interessert i å ha et godt navn og vil ha fremtidige kunder. Da kan vi som forbrukere hjelpe dem med det ved å gi gode og konstruktive tilbakemeldinger hvis det er noen mangler i varen vi kjøper.
Selvsagt er det ikke superstas å stå i den andre enden og motta en klage, men det er faktisk bedre for alle parter å ta det direkte og gi leverandøren en real mulighet til å rydde opp.


PS.
Som oftest ligger det en innholdsfortegnelse i pakken og den bør du gå gjennom med en gang slik at du ser at alt du skal ha er med ( forglemmelser kan skje). Hvis noe mangler ber du om å få det ettersendt og om det er noen du ikke vet hva er kan du spørre om det. For eksempel er det ikke slik at alle som kommer på kurs vet at 0,5 m mugg er en halv meter tynt bomullstoff...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar