torsdag 26. april 2018

Broderi



Kontursting. Kjedesting. Plattsøm. Sjattersøm.Franske knuter.
Vårens kurssesong ble avsluttet i Bergen. Lørdag fikk jeg være med da Hordaland Husflidslag hadde inspirasjonsdag for lokallagene og arrangerte tre-timers kurs før og etter lunsj.
Og på søndag broderte jeg med et lokallag i Bergen før jeg fløy hjem (og ventet på bagasje i en time).
Nå er jeg egentlig ferdig for denne sesongen, men det blir et ekstra helgekurs for de som sliter med å bli ferdige til 17.mai.

Så, hvis du skulle sydd ut eller inn bunaden din eller ikke er helt ferdig med den du skal montere så har du sjansen. Helgen 5.- 6.mai holder jeg kurs i Asker Husflidslag. Mer info finner du her, eller ved å ta kontakt med meg.

Og så er det sommerkursene, men de kommer vi tilbake til en annen dag.

Jeg tenker mye på hvor heldig jeg er som får lov å holde kurs. Det å brodere er noe av det aller kjekkeste jeg vet og det er så fantastisk fint å kunne spre det glade budskap og håpe at flere tar opp en god, spiss nål og setter i gang. Og selvsagt bunader. Jeg blir så glad når folk ønsker å sy bunad selv eller med litt veiledning. Og husk dette - enhver bunad sydd på kurs er en bunad som ikke er sydd i Kina ( jeg velger fremdeles å kalle det Kinabunad selv om det også produseres bunad i mange andre land)


  

PS. På broderikurs lager jeg egne modeller med de stingene jeg synes vi bør gå gjennom.

2 kommentarer:

  1. Så flott at du sprer kunnskap om og gir inspirasjon til folk som vil sy egen bunad!

    SvarSlett