onsdag 13. desember 2017

montering av pepperkakehus





Har du, som meg, stått med et vaklevorent pepperkakehus, svidde fingre og smeltet og deretter stivnet sukker over kjøkkenbenken? Har du, som meg, sverget at dette aldri mer skal skje? Aldri mer pepperkakehus, brent sukker og såre fingertupper?
For noen år siden ringte en tante og gav meg følgende geniale råd: dropp sukkeret og bruk Smørbukk-karameller:
Halvsmelt karameller til tyktflytende og seig konsistens i stekepanne. Dypp enkelt og greit det som skal festes i massen og klem sidene sammen. Fordelen er at det ikke spruter, og hvis massen stivner kan du fort smelte den på nytt.
Og når du har satt sammen to vegger vil det magiske skje:
Karamellene blir karameller igjen, huset er supersolid, muligheten for brannsår er kraftig redusert og det som blir til overs smaker mye bedre enn svidd sukker.

Og forresten, hvis du,  som meg, ikke har de voldsomme ambisjonene om arkitektoniske mesterverk og heller går for et flatpakket ferdighus...kjøp to. Det vil alltid være minst en smadret del og innen du kommer tilbake til butikken er de garantert utsolgt.




Bilder fra fjorårets pepperkakehuspynting... Formene til de små husene kjøpte jeg på orkestertur til Tyskland for noen år siden og har blitt en hyggelig del av julepynten ( nei,nei, jeg var var i foreldregruppa, jeg spiller bare lotto og knapt nok det).
Byggesettet er fra en eller annen matbutikk og var for en gangs skyld skadefritt.

Og dere - ha en fin adventstid!

1 kommentar:

  1. Så lurt med smørbukk. Det har jeg ikke hørt om før. Selv bruker jeg melis for jeg har aldri gått løs på smeltet sukker. Jeg visper hvitene stive før jeg rører i nok melis til den blir seig.

    Takk for koselig blogglesing. Jeg har akkurat oppdaget bloggen din og nå skal jeg kose meg med den i helga.

    Hilsen Camilla i Harstad (med mørketidstrivsel hver vinter :-))

    SvarSlett