onsdag 20. desember 2017

Godt nytt kursår

Jeg har vel nevnt dette før, at jeg skulle lage et innlegg med vårens kurs? Nå er det klart, jeg har ventet på de siste lenkene  slik at det er lettere for dere å lese mer, få all nødvendig informasjon og kanskje melde dere på. Samtidig som jeg her skriver om mine kurs ( huff, føler meg som en sånn skrikete femåring som hopper opp og ned og vil at noen skal komme og leke) synes jeg dere skal ta dere tid til å lese om de andre kursene disse arrangørene skal holde. Jeg lover dere,  det er så mye  smått, smalt og spennende man kan lære. 


 

Øverst: fri fantasi til venstre, kvinnebunad fra Gudbrandsdalen til høyre
Nederst, fri fantasi til venstre , gammel Valdresbunad til høyre.



Bunad, søm og broderi
Her syr du det du vil, utenom fantasibunader, så sant du har materialpakke med enten ferdig klippede deler eller godt klippemønster og sømforklaring / broderiplansjer.

Asker Husflidslag:
Mandager 10 -14, oppstart 29.januar, siste gang 23.april. Ikke kurs i vinter - og påskeferie og ikke 16.april. Totalt ni ganger. Her må du regne med litt hjemmearbeid mellom kursdagene, men dere jobber i eget tempo ( selv om jeg liker å ha en plan slik at vi blir ferdige i tide)

Mandager 18-21, oppstart 22.januar, siste gang 23.april. Ikke kurs i vinter - og påskeferie og ikke 16.april. Totalt ti ganger. Her må du regne med litt hjemmearbeid mellom kursdagene, men dere jobber i eget tempo ( selv om jeg liker å ha en plan slik at vi blir ferdige i tide)

Disse to kursene er identiske, bortsett fra at det ene er på dagtid og det andre på kveldstid. Du må melde deg på enten det ene eller det andre, det er ikke anledning til å gå litt på det ene og litt på det andre.
Litt annerledes er neste kurs, som er et helgekurs:

Frogner Husflidslag, Oslo
16. - 18.februar, fredag 18-20, lørdag og søndag 10 - 16
Det blir jo ikke bunad på en helg, men du får en god mulighet til å komme godt i gang med et prosjekt eller kanskje komme videre med noe du har lagt bort. Dette er et fint kurs for dere som jobber selvstendig men trenger en vennlig liten dytt. 

På disse kursene er det et fint spenn i hva deltakerne jobber med. Noen broderer, andre monterer. Det har også vært deltakere som har sydd om bunad, og det blir sydd både til mann og kvinne. Det er sjelden flere av samme bunad, og det gir godt arbeidsmiljø og mye lærdom for de interesserte. 

Broderi
Introduksjon til ullbroderi
Asker Husflidslag, 10.- 11.mars. 10-16 begge dager
Her går vi gjennom de broderistingene  og -teknikkene som er vanligst på bunadene. Kurslærer har med påtegnede materialer som vi jobber med.

Introduksjon til ullbroderi
Handverksveka i Vågå, 25.  29.juni
Her går vi gjennom de broderistingene  og -teknikkene som er vanligst på bunadene. Kurslærer har med påtegnede materialer som vi jobber med.  
I år arrangeres forresten Handverksveka på Gjendesheim, midt i hjertet av Jotunheimen. 

Introduksjon til ullbroderi og påtegning
Raulandsakademiet, 02.- 5.juli,  og 1.- 4.november.
Her skal vi også gjennom de vanligste sting og teknikker, og jeg har med påtegnede materialpakker. I tillegg får kursdeltaker en innføring i påtegning av mønster til broderi. 

Brodering av egen bunad
Raulandsakademiet, 05.- 8.juli
Her jobber kursdeltaker med egen materialpakke, og får råd og tips underveis. Jeg har med små prøvelapper som dere kan øve på, men fokus er at dere skal komme godt i gang med eget arbeid slik at dere kan fortsette på egenhånd etter kurset.


Rogalandsbunad

Som dere ser har jeg ikke satt opp prisene på de ulike kursene. All informasjon om dette, eventuelle rabatter for medlemmer i husflidslag og andre ordninger finner dere ved å klikke dere inn på lenken  der dato for hvert enkelt kurs står. Påmelding går direkte til kursarrangør, men jeg kan svare på spørsmål om kursets innhold, hva du ønsker å jobbe med og hvor du kan få tak i materialer.

Årsaken til at jeg ikke har kurs mandag 16.april er at jeg da er på Raulandsakademiet og underviser på den modulbaserte bunadopplæringa, Modul 3 - sting og broderi.
Den finner dere mer informasjon om her. Dette er et fint tilbud til dere som ønsker å fordype dere i bunadtilvirkerfaget, og gjennom seks moduler får dere en grunnleggende innføring i diverse felt innen faget. Jeg er så heldig at jeg får spre mitt glade budskap på modul 3, sting og broderi og modul 6- søm og tilpasning av kvinnebunad. Disse modulene skal jeg også undervise på til høsten, men de endelige datoene er ikke lagt ut. 

Det ser faktisk ikke så mye ut, når jeg ser oversikten tenker jeg at jeg nok kunne hatt et helgekurs til, f.eks i ullbroderi. Slikt er ikke alltid så lett å vite, jeg får noen forespørsler om kurs og eg sender noen forslag til lokale husflidslag jeg har holdt kurs i tidligere. Noen ganger får jeg rask tilbakemelding, andre ganger skal lokallaget ha flere brikker på plass før de kan svare. Noen ganger får jeg ja på alle forslag og alle kurs blir fulltegnet, andre ganger blir kurs avlyst grunnet få påmeldte. 
Jaja, men altså, om det sitter noen ivrige eller blivende brodøser der ute og tenker at hey- et helgekurs i ullbroderi hadde vært stas - send meg et pip da vel. 



Ørskogbunad fra Sunnmøre



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar