mandag 16. november 2015

Studietur, del 1

eller den ikke fullt så faglige delen


Jeg har hatt den mest fantastiske studietur noensinne! 
Og siden jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne, og jeg kommer ihvertfall ikke til å klare å slutte å kvitre som en liten fugl når jeg først kommer i gang, så begynner jeg med begynnelsen:


 

Jeg startet i London, på Victoria & Albert, Englands svar på vårt  Kunstindustrimuseum.
I tillegg til de faste samlingene har de nå en utstilling om Indiske Tekstiler. Den står til over jul og anbefales varmt- et fyrverkeri av farger, teknikker, fotografier og historie. 
Og om dere først er på V&A så er det ikke så dumt å ta turen innom butikken, og å ta en kopp te i kaféen ( jeg liker rommet med keramiske fliser på veggene bedre enn den hvite og mer moderne delen så jeg forserte en aldri så liten sperring for å få sitte der og ta bilder av flisene ).


Etterpå tok jeg tog til Norwich. 
Planen var å sitte i ro og mak, nyte det engelske landskapet og drikke kaffe.
 Jaja. 
Toget var smekkfullt, selv jeg med mine ikke spesielt lange ben hadde dårlig plass og ute var det mørkt.
 Men Norwich altså! For en by! Akkurat passe stor, akkurat passe oversiktlig. 
Jeg gikk av toget, ut av stasjonen, rundt et hjørne , over to lyskryss og inn på hotellet. 
Neste morgen gikk jeg ut fra hotellet, over gata, over en bro og rett opp til sentrum. Akkurat slik jeg hadde tenkt det etter å ha sett på kartet.


 

Jeg har gått og gått,i museer og butikker.
Jeg har drukket te alene, spist middag alene. 
jeg har kjøpt garn og bøker, julegaver og kalenderfjas.
Jeg har på en vennlig måte bedt om å få bytte rom siden det første lå ut mot veien og det føltes som å være russ og kampere i en rundkjøring. Og, jeg fikk et nytt rom, med dårligere utsikt men stille. 

 

 

Jeg har nytt friheten i å være bare meg selv. 
Jeg har lagt meg tidlig og lest så lenge jeg har orket, sett frokost-tv og drukket pulverkaffe på hotellrommet. 
Jeg har sittet med notatbok og skrevet lister, trukket slutninger og humret fornøyd mens jeg drakk te. 
Jeg har snakket med mennesker, knyttet kontakter og sett at tankene jeg har gjort meg mens jeg broderer har noe for seg.




Og akkurat den biten tror jeg vi skal bruke et eget innlegg på!
Der skal jeg fortelle litt mer om hva jeg faktisk gjorde, rent faglig, mens jeg var på tur.
Det er jo tross alt det viktigste.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar