torsdag 19. november 2015

Om å velge bøker


Vet du, sa jeg til Queenie, på denne turen kjøpte jeg ikke en eneste Tudor-relatert bok.

I vinduet til en bokhandel stod nemlig denne utstilt, historien om de fire søstrene Romanov, Olga, Tatjana, Maria.og Anastasia. Jeg har jo egentlig bare visst at tsaren ble avsatt, at familien ble skutt i Sibir og at det "alltid" har vært snakk om at en av døtrene kom seg unna og på mystisk vis dukket opp både her og der. Nå begynner de, snart hundre år etter at de ble drept, å bli levende for meg.
Og selv om en av tantene i tsarfamilien mente at russiske forfattere burde slutte å skrive om disse bøndene og heller fokusere på vanlige folk, som oss så er dette mennesker. Det er fire jenter som vokser opp i en spesiell familie i en spesiell situasjon og hvis de hadde vært litt mindre spesielle hadde de kanskje aldri endt sine dager i Sibir.

Det er skummelt hvor lett det er å sitte i egen stue og handle på nettet, klikke hjem som noen kaller det. Jeg innrømmer glatt at jeg også gjør det, Jeg kjøper bøker hos Amazon og Barnes&Noble, jeg leter etter morsomme t-skjorter og finurlige sysaker på Ebay. Men hva skjer hvis vi slutter å gå i butikker og bare surfer rundt etter det vi har lyst på ( eller det nettet basert på tidligere bevegelser tror vi trenger)?
Butikker ville forsvunnet, og med butikkene ville også valgmulighetene blitt redusert.
 Jeg ville ihvertfall ikke lest om russiske storhertuginner i dag, for når jeg sjekker Amazons forslag til bøker har definitivt ikke de forstått at jeg er ute av Tudortåka.

Så i år skal jeg ta meg sammen. Jeg skal kjøpe julegaver over disk, ikke over nett. Da er jeg sikker på at jeg kan foreta valgene mine selv.

Og hva Queenie syntes om at jeg har gått igang med en ny kongefamilie? Det ser hun lyst på ettersom St Petersburg sikkert er en fin by å besøke.

3 kommentarer:

  1. Jeg kjøper aldri bøker noe annet sted enn på nett, men jeg får også veldig mange boktips av venner og familie. Pluss at jeg nysgjerrig kikker på boktips fra bibliotekarene på biblioteket og topp 10-lånelista på Bokelskere.no.

    SvarSlett
  2. Jeg kjøper på nett og i bokhandel, og har begynt å kjøpe ebøker...
    Er veldig enig med deg, for det er lettvint å kjøpe på nett, men man får en helt annen opplevelse i en bokhandel! Man finner plutselig skatter man ikke viste om, eller får tips fra en hyggelig ekspeditør. Men av og til er bokhandelen stengt og man trenge r ett tidsfordriv og plutselig har man kjøpt noe. Hehe!

    SvarSlett
  3. Noen av oss kan ikke passere en bokhandel uten å gå inn. Det å lete, bla og kanskje finne en fantastisk bok
    man ikke ante eksisterte - det er lykkestunder. Ellers bestiller jeg bøker hos den lokale bokhandler. Mister vi
    henne, blir det tre mil til nærmeste bokhandel.
    Til slutt: Som den papirelsker jeg er savner jeg katalogen "Årets bøker". Den kom i god tid før jul og ble studert
    nøye av liten og stor. Det ble krysset av og skrevet ønskelister. Ja, ja - det var før nettet tok over.
    Berit

    SvarSlett