søndag 17. mars 2013

Svennebrev; en fullgod utdannelse?

Dere har muligens fått med dere at undertegnede ikke er med i den mest høyrøstede heiagjengen til Kunnskapssløftet? Eller, for å være hakket mer direkte - kunnskapssnøftet?
Derfor har man med en viss forventning sett frem til hva regjeringen skal gjøre for å rette opp fagutdannelsen her til lands. Og de mener det sikkert godt, de har så gode argumenter og viljen er så absolutt til stede.
Det er bare en bitteliten detalj de tydeligvis har glemt:


Veldig mange som velger en fagutdannelse som fører til fag- eller svennebrev velger denne studieretningen fordi de vil jobbe med ET FAG.
Har det streifet dere, der dere sitter på kontorene deres, at mange av de som velger en utdannelse som rørlegger, frisør, bunadtilvirker eller tømrer gjør det fordi de ønsker en yrkeskarrière innen faget de har valgt? Har det streifet dere at disse ungdommene trenger opplæring i FAGET sitt for å bli gode håndverkere? De trenger ikke alskens hjelp for å komme inn på en høyere utdannelse, for om man etter hvert skulle innse at dette håndverket ikke var alfa og omega og akkurat det man vil bruke resten av arbeidslivet på så finnes det løsninger. Det har det alltid gjort.
Elevene trenger undervisning som gjør dem attraktive som lærlinger, og med det mener jeg undervisning i relevante fag.


Det vi trenger, for å heve statusen til yrkesfagene er ikke økte muligheter for å bruke utdannelsen som et springbrett til høyskoler og universitet. Vi trenger en regjering som bedriver aktiv framsnakking av yrkesfagene. Vi trenger rådgivere på skolene som sier ta det er helt ok å være håndverker og vi trenger en bevissthet om at Norge, som alle andre land, trenger alle yrkesgrupper.
Vi trenger bilmekanikere, elektrikere og omsorgsarbeidere like mye som ingeniører og leger. 

Så, snille dere som styrer og steller: 
Slutt å behandle yrkesfagene som en b-løsning og oss håndverkere som mindre begavede.
For, og dette kommer kanskje overraskende på enkelte av dere ; 
vi har valgt like bevisst vi som mange av de som har valgt å ta utdannelsen sin på en høyskole.




16 kommentarer:

  1. Skulle ønske at kunnskapsministeren leste bloggen din og skjønte at det er faktisk noen som vet hva de snakker om - i motsetning til blant annet henne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei hun leser nok ikke bunadblogger...

      Slett
  2. Jeg er enig med deg. Eneste fordelen med forslaget hennes er at allmennfaglig påbygningsåret kan fjernes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. Men var ikke det valgfritt i utgangspunktet? Og generell studiekompetanse fantes vel før også?

      Slett
  3. Jeg sier bare: enig, enig, ave, ave! Og det gjør også min bedre halvdel, selv om har tilhører dem med høy akademisk utdannelse. Fru Storlien har gjort der igjen! Takk til henne! :-)

    SvarSlett
  4. I bunnen ligg det ei forakt for alt ainna enn boklig lærdom og studiepoeng! Snobberi! Vi træng håndverkere som e stolt og trygg i fagan sine. Bra du si det sterkt og klart, fru Storlien:)!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nemlig. Det er visst "finere " å ha høyere ( ordentlig) utdannelse.

      Slett
  5. Kloke ord, fru Storlien.
    For å bli en dyktig håndverker -
    må man få undervisning i HÅNDVERKSFAGET.
    Kan skolen gi DET -
    vil sikkert flere elever fullføre.
    Mormor med svennebrev

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig.
      Og så kan vi håpe at når neste generasjon kommer hjem og sier de vil ha en yrkesutdannelse så synes ingen at det er sløsing med evner...

      Slett
  6. Er så enig! Og du nevner ingeniører og leger, men når universitetet skal øke antallet studieplasser for å slippe inn flere studenter, ja, da øker de i de billige fagene på humanistisk og samfunnsvitenskapelig fakultet. Dette er fakulteter som er fulle av unge mennesker som tenker at man bør gå på universitetet en stund, for det er "bare sånn man gjør", men som ikke har noen plan, og som ender opp i yrker som ikke har noen med deres universitetsgrad å gjøre.

    Jeg mener ikke at Norge ikke trenger statsvitere, medievitere, historikere og kjønnsforskere, men vi trenger ikke så mange som utdannes nå. Og mange av de studentene kunne sikkert blitt flotte håndverkere og fagarbeidere, hvis de bare hadde følt selv at det var en akseptabel yrkesretning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for god kommentar!
      Den fikk meg til å tenke på at på den tiden jeg drev og skulle velge utdannelse så ble ingeniør presentert som den ultimate løsningen, med det resultat at det ble litt vel mange nyutdannede ingeniører og dermed ble ingeniør plutselig den utdannelsen man for guds skyld burde unngå.

      Slett
  7. Jeg er veldig enig med deg. Sjøl har jeg ei datter som nok kommer til å ville gå på Blindern og en sønn som nok ikke vil ønske det. Han er flink med håndverk og vil bli en svært god håndverker når han blir stor, til glede for seg sjøl og andre. Jeg synes det er trist at håndverksfaga omtales og nedvurderes slik som du påpeker. La de unge håndverkerne gå med heva hode til lærlingeplassene sine og ut i håndverker-liva sine etterpå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Amen!
      Storesøster studerte og var godt i gang med en doktorgrad da hun døde. Ingen av oss i familien anså henne for å være hjernen og meg som dusten, men det ble oppfattet slik av mange. Og det er vel der problemet ligger - det er lett å tror at de som "ender på yrkesfag" ikke kom inn på studiespesialisering.
      Irriterende.

      Slett
  8. Jeg tenkte som deg da jeg hørte om dette på radioen her en dag... Det var også en fra universitetene som var i mot dette (en de intervjuet), men han ble sett på som litt for "fin på det" til å ville ta imot yrkesfaglærte... Det han prøvde å si var at det gikk med svært mye ressurser til formålet, fordi de vil måtte trenge ekstra kursing før de kan ta fatt på studiet på lik linje med de som kommer inn med studiekompetanse... OG disse ressursene burde jo vært brukt på de faglærte slik at de fikk lærlingepalsser og kanskje en pott burde gå til an aldri så liten holdningskampanje???
    Jeg er høyskoleutdannet, men vet du hvorfor? Jeg vile bli aktivitør i min ungdom, men fikk beskjed om at jeg hadde for gode karakteter, så jeg burde satse på noe annet..! Jeg gjorde som forventet... I dag er jeg ufør. mon tro jeg hadde vært det om jeg hadde fulgt hjerte- og magefølelsen litt mer..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Han universitetsfyren høres vettug!
      Jeg tenker at de som ønsker å gå videre etter fullført håndverkutdannelse klarer å finne ut av dette, det er ikke de som trenger ressursene.
      Og vet du, jeg tror kanskje du ikke hadde vært ufør hvis du hadde fått velge selv ( ikke at jeg har medisinske forutsetninger for å uttale meg veldig bastant her altså...). Veloppdragne jenter som gjør det andre forventer, det er ikke alltid det går så bra.

      Slett