onsdag 22. mai 2024

kurs høsten 2024

Jeg håper riktig mange brukte 17.mai til å glede seg over mangfoldet av bunader og til å drømme om å sy hele eller deler av bunaden sin selv. Jeg gledet meg, både over bunadene jeg så  i levende live, og bildene eg fikk tilsendt av stolte og flinke kursdeltagere som enten brukte egentilvirka bunader selv eller hadde gleden av å se barn og barnebarn i bunader tilvirket på kurs. Det er kjempestas, og veldig motiverende.

Jeg har vært litt umotivert en stund, og for hver artikkel som forfekter friheten til å velge fargede og blomstrete og prikkete bunadskjorter, joggesko med broderte bunadmotiv og andre gledesdrepere har jeg kjent litt på om det er vits i å stå i mot. For hvis bunad tilsynelatende er en pest og en plage for store deler av den norske befolkning kan vi vel bare avvikle det hele?

Neida. Jeg tenker jo ikke det. Men noen ganger føles det som å kjempe mot vindmøller, og jeg er usikker på om jeg skal være bunadverdenens Don Quijote. Men så kommer det en hilsen, en sms, et bilde på messenger eller en post på instagram som viser at det nytter. Jeg endrer ikke noe verdensbilde, men hver bunad som blir sydd på kurs er en bunad som ikke blir sydd i Kina. Og forhåpentligvis er det slik at de som legger ned en hederlig arbeidsinnsats i å lage bunaden selv ikke løper avsted og bytter ut skjorta neste år fordi det er så fryktelig festlig.

Så, ja det blir kurs til høsten. Og som vanlig er noen allerede fulle, eller så godt som fulle. men send en e-post til det aktuelle husflidslaget uansett. Meld deg på, be om å stå på venteliste eller vent til neste sesong. Eller selvsagt - gå på kurs i et annet lokallag. Antall bunadkurs øker. 


Bunad, brodering eller montering

På disse kursene jobber deltager med egen materialpakke og jeg gir personlig veiledning. Deltager må selv skaffe materialpakke med ferdig klippede deler, påtegna mønster på stoffet eller ha med eget mønster. De som skal brodere må ha broderiplansje og de som skal montere må ha med monteringsanvisning.

Deltager skal også ha med egne sysaker, som nåler, egna saks, tråd og lignende, samt symaskin hvis de skal montere. 

Asker husflidslag post@askerhusflid.no

mandager 10 - 14, oppstart 29.august

mandager 18 - 21, oppstart 9. september

begge disse kursene går deretter på følgende datoer: 23.september, 7., 14. og 21.oktober, 11., 18. og 25.november

Eiker husflidslag -  eikerhusflidslag@gmail.com

onsdager 10 - 14 , oppstart 18.september. Deretter 2., 16. og 30.oktober, 13. og 20.november

Bjerke husflidslag - bjerkehusflid@gmail.com

onsdager + helg, oppstart 25.september.  deretter 9. og 23.oktober, 2.- 3.november, 6.november

Onsdager 18 - 21, lørdag og søndag 10 16

Bunadbrodering

Et tilbud til de som ikke trenger et kurs som går over hele semesteret, men bare vil ha litt hjelp til å komme i gang eller underveis. Her må deltagere ha egen materialpakke. 

Bærum husflidsforening 9.- 10.november

Asker Husflidslag - datoer kommer, men her blir det kveldskurs

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bunadkursene er lagt opp slik at alle får hjelp til eget prosjekt og jobber med egen materialpakke. På kursene nedenfor har jeg med materialpakker og så går vi gjennom et fast, felles opplegg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ullbroderi. nybegynner:

Her er det ingen krav til forkunnskaper. Jeg har med ferdig påtegna prøvelapp, med stoff, tråd, nål og plansje. Full gjennomgang av sting.

Bærum husflidsforening post@baerumhusflid.no

torsdager 18 -21, oppstart 5.september , deretter 12. og 19.september

Ullensaker husflidslag post@ullensakerhusflidslag.no

helgekurs 16.- 17.november mai, 10 - 16 begge dager 

Raulandsakademiet post@raulandsakademiet.no

26.- 29.september

Ullbroderi, litt øvet

Her bør du ha brodert litt før . Det er ihvertfall greit om du kan kontursting og har prøvd deg på enkel plattsøm. Jeg har med materialpakke med påtegnet stoff, plansje, nål og tråd.Den betales til meg på kurset

Bærum husflidsforening

torsdager 18 - 21, oppstart 24.oktober.  Deretter 31.oktober og 7.november

Ullbroderi nybegynner, med fokus på broderi på strikk

Jeg har med materialpakke med alt nødvendig utstyr. Den betales til meg på kurset

Øystre Slidre Husflidslag 8.september 

Kongsvinger husflidslag 21.september

Asker husflidslag 22.september

Sysselgården annth.skari@gmail.com.  26.oktober

Bunadbrodering, kom i gang/kom videre

Rett og slett et kurs hvor vi jobber videre med påbegynte prosjekt eller starter opp noe nytt. Det kan være godt å få litt hjelp for å komme i gang, og da er et slikt kortkurs en god hjelp. 

Lom husflidslag lomhusflid@outlook.com

Helg 19.- 20. oktober,  10 -16 begge dager


I tillegg:

dagskurs sjattersøm og grunnsøm på Tekstilsymposiet som Norges Husflidslag arrangerer i Skien, fredag 11.oktober

kortkurs silkebroderi fagdager bunad og folkedrakt, Asker, 29.oktober

Innføring i bunadtilvirkerfaget, praksis og teori, modul 1 16.- 17. september og 4. - 5.november

Og så kan det hende det blir noe moro med Sogn husflidslag ( Oslo) i løpet av høsten


Påmelding direkte til lokallaget, som også tar ansvar for praktisk informasjon. Og det er ikke alle lokallag som har lagt ut oversikten ennå. Vær tålmodige, dette er basert på frivillighet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar