torsdag 25. november 2021

knappejakt

 


For noen år siden, eller kanskje ti, kjøpte jeg en pen, svart kåpe på loppemarked. Ikke nødvendigvis fordi jeg hadde behov for en pen, svart kåpe, men den var fin og jeg syntes den så ensom ut. Så jeg kjøpte den uten å prøve. Den viste seg å være litt for trang for en i huset og litt for vid for en annen, og så gikk det som det ofte går - den ble hengende. Og hengende. 

Og for noen uker siden viste det seg at den nok har vokst litt i skapet, for nå passer den plutselig... Og da, hallo lang lunte, oppdaget jeg at den mangler knapper. Dermed startet knappejakten. For et eller annet sted på systua ligger knappene jeg kjøpte på EBay for "noen år siden", og der måtte det jo være åtte passende kåpeknapper? Jeg lette, støvsugde, saumfarte, fant noen andre fortrengte skatter og om sider dukket knappene opp. Ingen passer.

Nå har jeg i tillegg bestemt meg for at det aller, aller fineste vil være små, svarte possementknapper. jakten pågår...

Men det å bytte knapper er en fin måte å fornye et plagg på. Eller som i en annen kåpe hvor jeg måtte sy i en knapp på nytt - bruk en  kontrastfarge på tråden. Det trenger ikke være svart, svart, svart. Finn en fin knapphullsilke og sy i vei.





1 kommentar:

  1. Knapper er morsomt! Jeg kjøpte en ny vinterkåpe for noen år siden, den gamle som jeg elsket, var helt utslitt. Men jeg fant ingen jeg likte like godt som den gamle. Den nye var "grei nok", jeg trengte en ny kåpe og måtte bare bestemme meg. Så fant jeg ut at jeg ville bytte knappene. Og vips, hadde jeg en mye morsommere kåpe som passet min personlighet :)

    SvarSlett