torsdag 21. oktober 2021

Plastic fantastic?


 Det er sjelden jeg hopper opp og ned og takker EU for deres mer eller mindre velformulerte og gjennomtenkte innspill. Men forrige uke kom  nyheten om sertifisering av tekstiler og der ble det  hevdet at polyester er bra og ull er tull. Nå ble jeg selvsagt ikke begeistret over akkurat dette , for ethvert våkent menneske vet vel at ull er bedre enn polyester ( så sant du ikke skal ha en portabel, ikke-nedbrytbar dampbadstue).

Men etter at to våkne norske forskere skrev en flammende kronikk om dette har lokalavis etter lokalavis kastet seg over saken. Og det, dere, det synes jeg er aldeles atrålende. Hvorfor? Jo, rett og slett fordi medias interesse for bunadens nyhetsverdi er sterkt begrenset og vanligvis varer fra midten av april til midten av mai. Nå har vi plutselig fått et helt enormt engasjement og folk flest er rørende enige om at bunad er bra, miljøvennlig og holdbart. 

Derfor takker jeg EU. Ikke fordi de bruker tid på å forske frem de merkeligste innfallsvinkler, men fordi de har gitt oss en heftig påminnelse om hvor bra bunaden er. Og så får vi selvsagt krysse fingrene for at de høye herrer innser at de har bommet bittelitt og kommer opp med en mer miljøvennlig rapport snart.



3 kommentarer:

  1. Jeg har tenkt på hva du ville si om denne saken. Bra oppsummering.

    SvarSlett
  2. Den store snakkisen på bunadkursene, nå blir bunad enda mer populært ser det ut til 😊

    SvarSlett