mandag 1. juli 2019

Husflid for barn



Forrige uke var det ekstra stas å klikke seg inn på facebook, for hver gang møtte jeg nye oppdateringer fra husflidslag som arrangerte sommerskoler for barn og unge. Bilder av glade barn som spiker, sager, vever, syr og strikker fylte feeden og budskapet var tydelig - her lærer barn håndverk og opplever mestringsglede.
I tillegg er det så fint at barna lærer at de ikke å ha de mest fancy redskapene og at de kan lage flotte skatter av stoffbiter, trestykker og små garnnøster. Og akkurat det er noe vi kan være flinkere til å huske -kreativitet kommer fra innsiden av deg selv ikke fra en ferdigpakket boks du kjøper i en hobbybutikk. Da jeg begynte å brodere tegnet jeg med kulepenn på hvit lakenlerret. Jeg spikket figurer av vedkubber og jeg var lykkelig når jeg fikk velge et par dukker med moulinegarn i manufakturen på Vågå Handelsforening.  Jeg tror ikke gleden mitt ville vært like stor om noen hadde gitt meg en pakke hvor jeg skulle følge en ferdig mal.

Noen husflidslag har også sommerskoler på slutten av ferien, klikk deg gjerne inn på ditt eget lokallag og sjekk tilbudet. Og i tillegg finnes det masse gode tilbud på kveldstid utover høsten -
Ung Husflid har mange gode tilbud og er et godt supplement til håndarbeidsopplæringen i skolen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar