torsdag 22. februar 2018

med G i håndarbeid



Jeg hadde G i håndarbeid. Jeg sleit med å lære å strikke, jeg kom aldri lenger enn til fastmasker i hekling og var generelt glad når vi byttet til sløyd etter et halvt skoleår ( det var litt mindre stas når vi begynte med sløyd og byttet til håndarbeid).
Samtidig broderte jeg. jeg hadde god tilgang på stoff og broderigarn. Jeg prøvde meg med moulinegarn og effekten av ulikt antall tråder, sytråd og ullgarn. Jeg tegnet opp med kulepenn rett på stoffet, eller brukte matpapir og lyskasse. Noen av de bedre prosjektene endte på stoffposer som  or monterte og gjorde ferdig, andre forble løse lapper.

  

Det var aldri noe stort nederlag å ikke få Mykje Godt i håndarbeid, og nå er det egentlig bare en morsom historie om hvordan karakterene på ungdomsskolen ikke nødvendigvis gjenspeiler hva du skal jobbe med resten av livet. Det som derimot er moralen her ( som man så flott kaller det) er hvor viktig det er å gi barn og ungdom tilgang på gode materialer. La ungene prøve og feile, klippe opp store hull for engelsk broderi, tegne med kulepenn som kanskje ikke blir helt borte og ikke fokuser så mye på om stingene går litt på kryss og tvers.



Når jeg ser på disse broderiene som jeg lagde mens jeg gikk på barneskolen er jeg fornøyd. Jeg synes jeg var ganske flink, og jeg klarte å lage egne motiv ved bruk av enkle materialer.
Så, folkens; oppmuntre ungene til å ha en hobby, lage noe med hendene. Og ikke minst -få dem til å bruke fantasien sin ved å lage noe selv istedenfor å bare kjøpe ferdige klipp&lim-pakker. Kanskje må du hjelpe dem litt i gang, men det er viktig å gi rom for prøving og feiling.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar