tirsdag 25. oktober 2016

Grunnsøm i gull




Noen syr grunnsømmen først, andre gjør som meg og syr den til slutt.
Da har jeg presset broderiet først slik at jeg ikke behøver bruke så mye varme på gulltråden. I tillegg er gulltråden ganske stiv så det er helt greit å ikke ha den å forholde seg til mens jeg broderer resten av livet. Og ja, selv om jeg ikke er mer enn måtelig begeistret for å bruke broderiramme må den til pers når jeg skal sy grunnsøm, for da må stoffet være stramt, glatt og stabilt.

På denne bunaden, Gudbrandsdalen festbunad, syes grunnsømmen med gull mens den på andre bunader syes med ullgarn eller moulinegarn. Jeg har ingen voldsomme preferanser, men er alltid glad når jeg slipper den gulltråden som fliser seg bare jeg ser på den. Hvis jeg sy med den bruker jeg korte lengder og vokser tråden ( bivoks). I tillegg gjør jeg det rett etter lunsj, slik at jeg er mett og blid. Tro meg, i slike tilfeller hjelper det overhodet ikke å telle ned til kaffepause...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar