Vi går inn i bunadmåneden over alle og rundt i de tusen hjem skal bunader luftes, prøves og brukes. Skjorter skal vaskes og strykes, sølv og sko skal pusses. Mange detaljer skal på plass og det er tid for diskusjon om rett og galt.
Før i tiden hadde vi bunad fra der vi vokste opp, eller der
slekta kom fra. Oversiktlig og greit, og enkelt ettersom mange holdt seg
innenfor samme draktområde det meste av livet. I dag er mange mer avslappa. Bor
du i et område med i dine øyne, ukledelige eller kjedelige bunader er lista i
dag lav for å kaste et blikk over fjellene og finne et annet draktområde. Og
siden vi flytter mer får også mange flere bunader å velge mellom. Selv kan jeg,
hvis jeg går tilbake til besteforeldre velge mellom bunader fra Nord-Trøndelag,
Namdalen, Gudbrandsdalen, Oslo, Asker, Vest-Agder og Ringerike. La oss i
tillegg tenke på at Gudbrandsdalen kan by på mange ulike bunader og at mannen
er fra Telemark med tilhørighet både til Øst og Vest. Kort sagt kan jeg med
lett hjerte og god grunn putte på meg stas fra fem til syv prosent av våre
rundt 450 bunader.
Plukket formødrene fritt fra alle hyller?
Noen velger konservativt og følger de gjeldende
forskriftene for bunaden. Andre velger fritt, og er ikke så glødende opptatt av
hva som er riktig og galt, og hvorfor silkeskjorter er utbredt i et område av
Norge, men ikke nødvendigvis i et annet. Noen synes det er stas med
tradisjonelle hodeplagg mens andre går barhodet eller velger en brodert
hårbøyle og forklarer valgene sine med at I gamle dager tok folk det de
hadde. Og ja, folk tok det de hadde i gamle dager. Men noe annet de hadde i
gamle dager, og som vi heldigvis slipper i dag, var svært strenge sosiale
skiller. I dag slipper vi skammeskaut for ugifte mødre, lask i lua for menn som
får barn utenfor ekteskap, koneskaut og enkeluer. Vi slipper å flagge vår
sosiale status, noe som også kunne blitt utfordrende med tanke på hvordan
samfunnet har endret seg. Det kunne resyltert i en del nye hodeplagg, og en
ganske intrikat quiz om hva de ulike luene symboliserer.
Hulda Garborg som gjerne kalles de norske bunadenes mor blir
ofte brukt som forbilde for det vi kan kalle bunadliberalister. De forholder
seg nært til hennes visjon om inspirasjon og å plukke litt herfra og derfra.
Hulda gikk ikke av veien for å ta jakke fra Telemark utenpå Hallingstakk og var
avslappa til hva bygdefolk mente om slike tilnærmelser. Problemet er at hvis vi
skal følge i Huldas fotspor kan vi ikke hinke etter høyrefoten men vi må traske
stødig. Det innebærer at vi også må følge hennes uttalelser om heimevove og
heimespunne garn og ullty, ikkje silkefjas og fløyel. Ergo, av med silkeskjorter
og skjerf og vekk med alle spor av at Norge har vært en del av et større
verdensbilde. Så, kanskje heller la Hulda hvile og fryde oss over den allsidige
kulturarven bunadene utgjør
Trend og teori
Og så har vi de nye trendene, for ja, vi har trender i
bunadverdenen også. Bruken av sølv har økt betraktelig de siste tiårene,
silkeskjerf i halsen også. Bunadstøvler, ikke gummistøvler med bunadmotiv men knappestøvler,
er populært, og hårbøyler er mer utbredt enn stive hvite skaut. Den nye trenden er blomstrete eller mønstret
skjorter over det ganske land, eller ensfarga silkeskjorter som delikat fanger
opp en av fargenyansene i broderiene. Slik kan folk vise mer av sin personlighet
og tilføre bunaden det lille ekstra. For mange er det nok også attraktivt å
slippe å stryke linskjortene, men det argumentet har forsvunnet litt i
bakgrunnen.
Bunadene våre er flotte i seg selv. På
1970-tallet ble det utarbeidet en oversikt over bunadene våre, en inndeling i
fem kategorier som forteller om bunadens historiske opphav. Her går vi fra
folkedrakt som har gått direkte fra daglig bruk til bunad (kategori en) til
inspirert av lokal rosemaling (kategori fem). Den sier ikke noe om hvorvidt bunaden er fin
eller riktig, men den sier mye om historisk tilknytning til lokal klesskikk.
Det interessante med den er i mine øyne at den forteller mye om hvordan de
ulike bunadene har blitt til, og dermed hvilke valgmuligheter man har innenfor
den enkelte bunaden. Her ser vi at en bunad som har gått direkte fra daglig
bruk til bunad har flere valgmuligheter mens en bunad utarbeidet i det forrige
århundre har strengere rammer,
Her er vi inne
på dette med respekt for andres arbeid. Noen har sittet sammen og utarbeidet en
mal med hvit skjorte. Kanskje fordi de ønsket å fokusere på fest- og
høytidselementet? Det får vi ikke vite, for de fleste diskusjonene rundt
utarbeidingen av de broderte bunadene er ikke bevart for ettertiden. Vi vet ikke hva de tenkte, men vi vet at de
brukte tid og energi på å utarbeide modeller som etter nærmere hundre år fremdeles
gleder nye bunadbærere.
Derfor blir det
for mange problematisk å tilføye personlige elementer i bunaden. Selv om
bunaden forteller en historie om deg og om hvor du kommer fra, er den også et
minnesmerke over den eller de som møysommelig har utarbeidet den. Det blir som
å blande fotballdraktene fra to lag fordi du ikke helt hvem du skal heie på
eller fordi favorittspilleren plutselig melder overgang.
I dag har over
80% av norske kvinner bunad. Det er ikke dermed sagt at man må ha bunad, og du
kan ha et godt og spennende liv uten bunad. Noen velger å heller sy en
festdrakt hvor de kan vise egne favorittfarger, leke med mønster og fasonger
uten å måtte forholde seg til reglene som omfatter mange av bunadene. Dette er
et godt alternativ, og jeg håper å se mange av fjorårets nysydde festdrakter i
bruk i år også.
Men vis heller personligheten
din i en egendesignet festdrakt enn ved å tilføye egne elementer til en bunad
andre har utarbeidet. Det blir som å servere komper med scampi og hvitløk. Der
kan hende det smaker godt, men det er ikke kompe.
Jeg er helt enig. Har lagt merke til alle som bruker sølvbelter både der det aldri har vært belte og istedenfor brodert belte. Mange mangler vel både kunnskaper og forståelse.
SvarSlettGodt innlegg. Vi trenger en påminnelse . La bunad være bunad. Til de fantasifulle , lag deres egen drakt å pynt opp med hva det enn måtte være.
SvarSlett