Jeg kan ikke huske når jeg begynte å brodere. Nål, tråd og stoff var alltid innen rekkevidde og jeg la friskt og freidig i vei. Når jeg ser på noen av de første prosjektene mine ser jeg feil og mangler. Jeg ser for lange sting og for korte sting. Jeg ser trådsprang og tvilsomme festinger.
Men jeg ser også en enorm glede over å kunne lage noe selv, sy en skjeløyd dukke med flette eller brodere et bokmerke. Jeg ser viktigheten av å ha materialer tilgjengelig fra tidlig alder og å få lov og tid til å gjøre feil og erfare hva disse feilene gjør med det ferdige produktet.
Noen mener skolen må på banen og ta ansvar for håndarbeidsopplæringen. Andre mener hjemmet må ta ansvar. Jeg mener vi trenger en kombinasjon og at den oppvoksende generasjon trenger å ha håndarbeid tilgjengelig. Det er ikke nok å ha grunnleggende innføring på skolen hvis du aldri ser nål og tråd brukt i hjemmet. Og det er ikke nok å bli introdusert for håndarbeid hjemme hvis holdningen på skolen er at dette er unødvendig tidsbruk og at kreativ lek med saks, papir og lim er vel så viktig.
Vi må gi våre barn en oppfatning av at håndverk og håndarbeid ikke bare er viktig for samfunnet men også for dem personlig. Og de må få erfare at håndarbeid kan være en kilde til glede og avslapning.
Og for å få til det må vi, foreldre, besteforeldre, tanter og onkler og andre voksne, legge til rette for gald bruk av nål og tråd ( og selvsagt spikkekniv, strikkepinner, hammer og spiker og andre fristelser).
Legg lista litt lavere enn du egentlig er komfortabel med og aksepter ujevne sting, skakt islåtte spiker og svette masker. Du kan øke forventningene gradvis og stille og rolig vise hvordan et greit arbeid kan bli enda bedre.
Et broderi trenger ikke være stort, dyrt eller tidkrevende: Tegn et lite motiv på lyst bomullsstoff, tre et par nåler og sett i gang. Og når du er ferdig lager du kanskje et litt mer detaljert motiv, og enda et og vips sitter du der med en bunad i fanget og har det aldeles glimrende.