tag:blogger.com,1999:blog-5398637279269740803.post133440203711283991..comments2024-03-23T15:40:10.737+01:00Comments on fru storlien: Spørsmål til en jusprofessorfru Storlienhttp://www.blogger.com/profile/05039540755686700893noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-5398637279269740803.post-39737640478159129252017-05-24T12:35:07.715+02:002017-05-24T12:35:07.715+02:00Hei Barbro! Ja, tror jeg forstår hva du mener. Den...Hei Barbro! Ja, tror jeg forstår hva du mener. Den handlingsbårne kunnskapen er tynnet ut, og vi må utdanne bunadstilvirkere. Men de/dere må både føre tradisjoner videre, gjøre mye nybrottsabeid hvor dere må finne nye løsninger tilpasset vår nye tid. En kan kopiere der hvor opphavsretten har gått ut. En får opphavsrett for form, ikke innhold. For bunader er det formen som er stedstypisk, f.eks. vestens/livets skjæring, og skal videreføres selv om farger og materialer endres. Kristi Skintveithttp://www.kristianevev.nonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5398637279269740803.post-62052159020579249122017-05-20T12:44:50.890+02:002017-05-20T12:44:50.890+02:00Hei Kristi.
Så er jo spørsmålet hva som skjer når ...Hei Kristi.<br />Så er jo spørsmålet hva som skjer når den handlingsbårne kunnskapen ikke lenger blir videreført like naturlig fra generasjon til generasjon? Noe av dagens problemstilling finner vi vel her, i brytningen mellom de generasjonene som besitter kunnskapen og de som ikke besitter kunnskapen men likevel anser mye av vår tekstile kunnskap å være "slikt alle kan". <br />Ikke misforstå meg her, det er mange flinke unge håndverkere, men det er ikke lenger slik at alle kan sy. Og der ligger vel også litt av utfordringen for de som selger materialer; å vite hvem som faktisk kan sy.<br />fru Storlienhttps://www.blogger.com/profile/05039540755686700893noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5398637279269740803.post-65733750918553466202017-05-20T12:43:07.868+02:002017-05-20T12:43:07.868+02:00Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.fru Storlienhttps://www.blogger.com/profile/05039540755686700893noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5398637279269740803.post-24974175759879759672017-05-20T11:22:17.897+02:002017-05-20T11:22:17.897+02:00Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.fru Storlienhttps://www.blogger.com/profile/05039540755686700893noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5398637279269740803.post-25306792176186608812017-05-19T16:07:08.448+02:002017-05-19T16:07:08.448+02:00Norske kvinner og pikebarn gjennom mange hundreår,...Norske kvinner og pikebarn gjennom mange hundreår, har holdt vedlike, tilført noe og videreført til etterkommere det som vi kaller norske bunader i dag. Vikingtiden og mellomalderen hadde sine kleskoder, som det også er rester av i dagens bunader. Hvor tid får man opphavsrett når man viderefører tradisjoner eller lar seg inspirere av tradisjoner. Det må vel være når man tilfører noe helt nytt ut fra seg selv, eller finner en helt ny og egen måte å gjøre ting på. De fleste som skaper er inspirert av noe, bevisst eller ubevisst. Husflidene er avhengig av kunder og salg, og må vel avgrense varebeholdningen til det de mener de kan stå inne for, uten å kunne påberope seg opphavsrett. Men de har lov å anbefale teknikk og stil ut fra sitt vareutvalg. Hilsen Kristi Skintveit.Kristi Skintveithttp://www.kristianevev.nonoreply@blogger.com